مخالفت ترامپ با امتیازی که ترکیه در ازای آزادی کشیش آمریکایی می‌خواهد

دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، با تلاش‌های ترکیه برای مرتبط کردن پرونده آزاد کردن آندرو برانسون کشیش آمریکایی با متوقف کردن تحقیقات از یک بانک بزرگ ترکیه‌ای را که تحریم‌های ایران را دور زده بود، مخالفت کرد.

روزنامه وال استریت جورنال به نقل از یک مقام مسئول آمریکایی گزارش داد که گفته است: «مسائل دیگری هم پای میز مذاکرات از سوی طرف ترک مطرح شد»؛ او اما درباره این مسائل توضیحی ارائه نداد.

مخالفت واشینگتن با پیشنهادهای آنکارا، می‌تواند مقدمه‌ای برای اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا علیه ترکیه باشد. بانک مورد نظر احتمالا به خاطر دور زدن تحریم‎‌های آمریکا علیه ایران، به پرداخت جریمه‌ای بیش از 37 میلیارد دلار محکوم شود.

دولت آمریکا خواهان آزادی برانسون، شماری از شهروندان آمریکایی زندانی شده به اتهام‌های امنیتی و سه شهروند ترک است که برای دولت آمریکا کار می‌کنند.

ترکیه که خواستار ما به ازایی در مقابل این اقدام است، از ایالات متحده خواست به تحقیقات درباره بانک خلق که به دلیل دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران با مجازات احتمالی روبرو خواهد شد، پایان دهد.

مقام مسئول در کاخ سفید به روزنامه وال استریت جورنال گفت، آمریکا به ترکیه توضیح داد که اختلاف‌ها میان دو کشور از جمله مجازات مالی بانک خلق، تنها پس از آزادی برانسون، به بحث گذاشته خواهد شد.

این مقام مسول گفت: «کسی که برانسون را توقیف کرده، متحد حقیقی در پیمان ناتو نیست». او به عضویت ترکیه در پیمان ناتو اشاره دارد.

دولت ترامپ تحریم‌هایی علیه دو مقام مسئول دولتی ترکیه وضع کرد. استیون منوچین وزیر خزانه‌‌داری آمریکا گفت که ایالات متحده، آمادگی گام‌هایی قاطع‌تری در این باره دارد.

ترامپ جمعه پیش گفته بود که از مساله کشیش آمریکایی تحت بازداشت خانگی در ترکیه، به سادگی نخواهد گذشت و آنکارا از مدت‌های طولانی پیش، به یک مشکل تبدیل شده است.