حکومت ایران بار دیگر احساس خطر می‌کند

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران،

حجت الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، گفته است که سرویس های امنیتی این کشور دهها جاسوس را دستگیر کرده اند و قصد دارند دسترسی افراد دوتابعیتی را به مقامات رسمی محدود سازند. وزیر اطلاعات حکومت اسلامی ایران نگفته است که این افراد در چه دوره ای دستگیر شده اند، اما، او مدعی شده که “دشمنان جمهوری اسلامی” ایران می کوشند از طریق مالی یا از طرق دیگر اطلاعاتی در مورد این کشور به دست آورند.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزوده است که “این دسته افراد از طریق جاسوسی و نفوذ، فعالیت های خود را پی می گیرند. اما، بخش ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران نیز یکی از قدرتمندترین سرویس های اطلاعاتی این کشور است.”

محمود علوی همچنین گفته است که جمهوری اسلامی ایران کارزاری را جهت جلوگیری از دستیابی ایرانیان دوتابعیتی به مشاغل دولتی به راه انداخته است. او از عموم مردم خواسته است که افراد دوتابعیتی را شناسایی و به وزارت اطلاعات معرفی کنند.

علوی در جای دیگری از سخنانش گروه داعش را تهدیدی امنیتی برای حکومت اسلامی ایران توصیف کرده و افزوده است که در یک سال گذشته ٢۳۰ سلول تروریستی در ایران شناسایی و منهدم شده اند. علوی افزوده است که وزارت اطلاعات مانع از اقدام های تروریستی در دانشگاه ها و خطوط مترو کشور شده، هر چند گزارش های اندکی در این زمینه منتشر کرده است.

وزیر اطلاعات ایران سپس بر ضرورت مبارزه با فساد در کشور تأکید نموده و افزوده است : در دوره ای که ارزش ریال در مقابل دلار شدیداً سقوط کرده و از نظر مردم مسبب این وضع سودجویی مقامات رسمی است، مبارزه با فساد الزامی است. محمود علوی در پایان گفته است : پویش اقتصادی نیازمند مبارزه با فساد اقتصادی است و تاکنون ۱٨٠ نفر به اتهام فساد دستگیر شده اند و ۱۳٠ پرونده نیز در این زمینه تشکیل شده است.

همزمان با تشدید بحران اقتصادی و سیاسی در ایران، وزارت امور خارجۀ فرانسه در “یادداشتی محرمانه” از تمام کارمندانش خواسته است که از سفر به ایران خودداری کنند. وزارت امور خارجۀ فرانسه تاکنون از اظهار نظر علنی در مورد این تصمیم خودداری کرده است بی آنکه آن را تکذیب کند. اما، به گفتۀ محافل آگاه همزمانی این ابلاغیه با بحران سیاسی در ایران تصادفی نیست. به گفتۀ منابع آگاه مقامات فرانسوی می بینند که در کمتر از یک ماه دو وزیر مهم تیم اقتصادی دولت حسن روحانی برکنار شده است و خود مجلس اسلامی تا سئوال از رئیس جمهوری و استیضاح او پیش رفته است. افزون بر این استیضاح دو وزیر دیگر کابینۀ روحانی، وزیر صنعت و تجارت و وزیر آموزش و پرورش، نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.
ADVERTISING

در واقع، حسن روحانی که همۀ اهدافش را به برجام گره زده بود، در پی خروج آمریکا از این توافق همه چیز را از دست رفته می بیند و در این تلقی جناح تندرو حکومت اسلامی با او همسو است.

دونالد ترامپ با خروج از برجام اقتصاد ایران را در قرنطینه نهاده و شرکت های اروپایی از جمله فرانسوی یکی پس از دیگری در نتیجۀ تحریم های آمریکا، ایران را ترک می کنند. دیگر حتی شرکت های هواپیمایی “بریتیش ایرویز” و “ایرفرانس” نیز کلیه پروازهای خود را به تهران متوقف کرده اند.

اگر چه فرانسه به طور رسمی با خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های این کشور علیه ایران مخالف است، اما، وزارت امور خارجۀ دولت فرانسه در یادداشت محرمانه اش از کارمندان این وزارتخانه خواسته است که “با ملاحظۀ گذشته و خطرات امنیتی اثبات شده از سفر به ایران خودداری ورزند.” این یادداشت محرمانه در توضیح این توصیه به تشدید سیاست های سختگیرانۀ مقامات جمهوری اسلامی ایران پس از سوءقصد نافرجام بمب گذاری در تجمع سازمان مجاهدین خلق ایران در حومۀ شهر پاریس در ژوئیه گذشته و همزمان با دور سفر اروپایی حسن روحانی اشاره کرده است.

در واقع، گرایش هایی از حکومت اسلامی به هیچ وجه حاضر نیستند به سادگی این ماجرا را نادیده بگیرند که در نتیجۀ آن یک دیپلمات ایرانی در آلمان و یک زوج ایرانی مرتبط با او در پاریس دستگیر شدند. دولت فرانسه با توجه به تجارب گذشته خوب می داند که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اقدامی فروگذاری نمی کند. رهبران ایران برای دستیابی به میلیاردها فرانک از سرمایه گذاری های شاه در شرکت فرانسوی “اورودیف” جنگی مخفیانه علیه فرانسه به راه انداخت، شماری از شهروندان و دیپلمات های این کشور را در لبنان به گروگان گرفت، دهها سرباز فرانسوی را در یک سوءقصد انتحاری در بیروت به قتل رساند و سوءقصدهای تروریستی متعددی را در خود پاریس انجام داد.

به گمان کارشناسان جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر در تنگنا است و هر زمان که رهبران ایران احساس خطر کنند دست به هر کاری می زنند. به همین خاطر، یادداشت محرمانۀ وزارت امور خارجۀ فرانسه خطاب به کارمندانش، اقدام احتیاطی برای پیش گیری از اقدام های جمهوری اسلامی ایران است.