واکنش اردنی‌ها و فلسطینی‌ها به طرح تشکیل کنفدراسیون فلسطین-اردن

به دنبال نشر گزارش روزنامه اسرائیلی «اورشلیم» در باره اظهارات جنجال‌برانگیز منسوب به محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین مبنی بر پیشنهاد تشکیل دولت کنفدراسیون فلسطینی–اردنی به وی از سوی آمریکا، نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی ریاست دولت خودگردان فلسطینی، شامگاه یکشنبه 2 سپتامبر در بیانیه‎ای اعلام کرد، طرح کنفدراسیون با اردن از سال 1984 تاکنون همواره یکی از برنامه‌های مورد نظر رهبران فلسطین‌ بوده است اما پیش از عملی شدن این طرح اولویت فلسطینی‌ها بر تشکیل دولت مستقل در کنار دولت اسرائیل متمرکز بوده است.

ابوردینه گفت:«تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین دروازه‌ای برای هر گونه روابط میان اردن وفلسطین در آینده خواهد بود».

ابوردینه افزود:«هر گونه تصمیم برای تشکیل دولت کنفدراسیون به اراده دو ملت فلسطین و اردن بستگی دارد».

بیانیه سخنگوی رسمی ریاست خودگردان فلسطینی پس از آن منتشر شد، که یک هیئت اسرائیلی پس از نشست با محمود عباس در رام الله، ار رئیس خودگردان فلسطینی نقل کرد که رئيس جمهوری آمريکا ايده تشکیل کنفدراسیون را با اردن را به وی پيشنهاد کرده است اما عباسدر پاسخ گفته است اگر اسرائيل بخشی از کنفدراسیون باشد، موافقت خواهد کرد.
واکنش اردن : کنفدراسیون غیر قابل بحث و بررسی است

اردن نیز در باره پیشنهاد کنفدراسیون واکنش نشان داد و اعلام کرد در شرایط کنونی این طرح قابل بحث و گفت وگو نیست. جمانه غنیمات، سخنگوی رسمی دولت اردن گفت:«موضع اردن در رابطه با مسئله فلسطین همیشه قاطع، روشن و پایدار بود ما بر اساس راه حل تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین و بر اساس مرز‌های 1967 که قدس شرقی نیز به عنوان پایتخت فلسطین باشد، استوار است».

وی افزود:«موضع اردن پایدار است و پادشاه این کشور بارها بر این مسئله تاکید کرده و برای تحقق آن تلاش زیادی کرده است مسئله کنفدراسیون تا پیش از اعلام کشور مستقل فلسطینی قابل بحث نیست».

روز شنبه روزنامه اسرائیلی «اورشلیم پست» جزئیاتی از یک طرح اسرائیل- آمریکایی را فاش کرد.

این روزنامه نوشت:«به جای آنکه راه حلی دو جانبه برای نزاع فلسطینی – اسرائیلی مطرح شود، این طرح صلح جامع اسرائیل مطرح شده که با هدف «تحقق راه حل جامع و چند جانبه در خصوص نزاع عربی – اسرائیلی است».

به نوشته این روزنامه:«طرح کنفدراسیون قرار بود همزمان با ورود ترامپ به کاخ سفید روی میز مذاکرات قرار گیرد اما این اقدام هنوز رخ نداده اما قرار پیش از آنکه مذاکرات صلح با نظارت ترامپ از سر گرفته شود این طرح جدید به دست او برسد».

این روزنامه نوشت، طرح صلح عربی که از نشست سران عرب در بیروت در سال 2002 بیرون آمد مورد پذیرش جهانیان به عنوان یک پایه و اساس جهت حل درگیری‌ها قرار گرفت اما این طرح در واقع «دیکته‌های کشورهای عرب» بود و اسرائیل بر اساس آن نمی‌توانست پاسخ مناسبی را برای برآورده کردن نیازهای امنیتی حیاتی خود بدهد.