ایران درخواست انتقال 300 میلیون یورو از آلمان را در پی فشارهای آمریکا،پس گرفت

ایران درخواست انتقال 300 میلیون یورو پول نقد از یک بانک در هامبورگ آلمان را در پی فشارهای آمریکا، پس گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه آلمانی چهارشنبه 5 سپتامبر گزارش دادند که دولت ایران به بافلن، رگولاتور مالی آلمان، اطلاع داده که از درخواست خود برای انتقال 300 میلیون یورو از بانک تجارت ایران و اروپا به داخل کشور صرف نظر کرده است.

رگولاتور مالی آلمان گفته فعلا اظهار نظری در این زمینه نمی‌کند.

پیش از این ریچادر گرینیل سفیر واشینگتن در برلین از آلمان خواسته بود با درخواست تهران برای خارج کردن 300 میلیون یورو اموال ایران که در حسابی در یکی از بانک‌های هامبورگ به ودیعه گذاشته شده، مخالفت و با اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، این اموال را بلوکه کند.

گرینیل در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد» گفت که دولت آمریکا از تلاش‌های تهران برای انتقال میلیون‌ها یورو به ایران، بسیار نگران است.

پیش از این روزنامه «بیلد» به نقل از شماری از مسئولان در دولت آلمان گزارش داده بود که تهران در آستانه حواله کردن 300 میلیون یورو از «بانک بازرگانی اروپایی-ایرانی» Eihbank به داخل ایران بود.

به نوشته این روزنامه، دلیل این اقدام نگرانی مسئولان تهران از این مساله است که پس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا در ماه اوت آینده، ایران از دسترسی به این اموال منع شود.

در بخش دیگری از گزارش بیلد آمده است که ایران به بهانه تأمین ارز سفرهای خارجی شهروندان خود از سازمان نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان خواسته بود تا مجوز انتقال 300 میلیون یورو موجودی حساب خود را به صورت پول نقد دریافت کند.

در همان روز وزارت دارایی آلمان اعلام کرد که درخواست ایران را بررسی خواهد کرد؛ مساله‌ای که سفیر آمریکا را بر انداشت تا خواستار پاسخ منفی آلمان به این درخواست ایارن شود. او گفت: «از عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های آلمانی می‌خواهیم دخالت کرده و مانع از اجرای این برنامه شوند».

پیش از این سازمان قرضه آلنان اعلام کرده بود از ماه ژوئیه جاری، همه معاملات مالی با ایران را متوقف می‌کند.

روزنامه «واشینگتن تایمز» گزارش داد که ریچارد گرینیل پس از آن‌که اخیرا به عنوان سفیر در برلین گمارده شد، یکی از نخستین اقدام‌های رسمی‌‌اش درخواست از شرکت‌های آلمانی برای توقف تعامل با نظام ایران بود و آن را «نظامی جنایتکار و حامی تروریسم» توصیف کرد.