حرکت معترضان به سوی کنسولگری ایران در بصره پس از آتش زدن مقر گروه‌های نزدیک به تهران

تظاهرکنندگان عراقی عصر پنج‌شنبه 6 سپتامبر در استان بصره پس از به آتش کشیدن برخی مراکز دولتی، رسانه‌ای و مقرهای گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی به سوی کونسول‌گری ایران در بصره حرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها از روز سه‌شنبه گذشته تاکنون و در پی کشته شده 7 تن از تظاهرکنندگان، هزاران معترض عراقی خشمگین مراکز دولتی از جمله ساختمان استانداری، اقامتگاه استاندار بصره، مقر تشریفات و استقبال از هیئت‌های رسمی و مقر رادیو و تلویزیون دولتی عراق را در این استان محاصره کرده و به آتش کشیدند.

مقر گروه «عصائب اهل الحق» مورد حمایت ایران، در آتش می‌سوزد

همچنین دفاتر بعضی از رسانه‌ها از جمله «رادیو النخیل» و «شبکه العراقیه» و نیز مقر احزاب نزدیک به ایران از جمله «سازمان بدر»، «حزب الدعوه» و «عصائب اهل حق» و نیز «مجلس اعلای اسلامی عراق» به آتش کشیده شد.

همچنین با تجمع هزاران نفر از تظاهرکنندگان معترض در برابر مقر استانداری در شهر بصره، نیروهای امنیتی عراق بدون مقاومت در برابر تظاهرکنندگان به آنها اجازه دادند تا وارد ساختمان استانداری شوند، اما پس از ورود تظاهرکنندگان به داخل این ساختمان برخی از افراد اقدام به آتش زدن ساختمان استانداری شدند.

از سوی دیگر منابع ارتش و پلیس عراق به آتش کشیده شدن ساختمان اداره محلی استانداری بصره را تایید کردند.

همچنین رسانه‌های عراقی گزارش دادند که یکی از تظاهرکنندگان در داخل ساختمان استانداری در آتش گرفتار شد و سوخت.

در همین حال معترضان عوامل وابسته به تشکلات سیاسی و احزاب را به آتش زدن ساختمان استانداری در دو روز گذشته متهم کردند. آنها گفتند که آتش سوزی علی‌رغم حضور گسترده نیروهای امنیتی و پلیس از درون ساختمان و از طبقه دوم آن شروع شد.

گزارش‌های رسانه‌های محلی عراق روز گذشته از به آتش کشیده شدن مقر تشکیلات موسوم به «تیار الحکمه» در منطقه ابی الخصیب در شرق استان بصره خبر دادند.

در تظاهرات استان بصره که طی روزهای گذشته با موجی از سرکوب خشونت‌آمیز همراه بوده تا کنون 7 نفر کشته و دست‌کم 40 تن دیگر زخمی شدند.

همچنین موج اعتراضات مردمی از شهر بصره به بندر ام القصر در استان بصره کشیده شده و منجر به تعطیلی آن شد.

در همین راستا مقتدی صدر رهبر جریان صدر از شورای نمایندگان عراق (پارلمان) خواست تا جلسه‌ای فوق العاده برای رسیدگی به بحران بصره برگزار کند.

دود ناشی از آتش زدن ساختمان‌های دولتی در بصره

وی همچنین تهدید کرد که در صورت نبود هرگونه برنامه‌ای از سوی دولت برای حل و فصل بحران بصره، خود طی موضعی «قاطع و غیر قابل پیش‌بینی» نسبت به حل این بحران اقدام خواهد کرد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز از موضع مقدی صدر درباره بحران بصره حمایت کرده و برای حضور در جلسه یکشنبه آینده پارلمان اعلام آمادگی کرد.

منابع آگاه در دفتر نمایندگی مقتدی صدر در بصره گزارش دادند که اسعد العیدانی، استاندار بصره برای دیدار با مقتدی صدر و رایزنی با او بجهت برون رفت از بحران کنونی در این استان به شهر نجف خواهد رفت.