عفو بین الملل: صدای خود را به کنفرانس تهران برسانید.. جلوی کشتار در ادلب را بگیرید

دفتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل چهارشنبه 5 سپتامبر، با صدور فراخوانی خواستار آن شد تا هرکس می‌تواند، صدای خود را به نشست سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در تهران برای جلوگیری از وقوع «کشتار» در ادلب برساند.

کنفرانس تهران قرار است جمعه با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به منظور بررسی اوضاع سوریه به ویژه ادلب برگزار شود.

این در حالی است که نیروهای نظام سوریه خود را برای حمله به ادلب، آخرین منطقه باقی مانده در کنترل مخالفان، آماده می‌کنند. در همین حال یک منبع ویژه به العربیه.نت گفت که ده‌ها نیروی ایرانی برای مشارکت در نبرد ادلب، به سوریه منتقل شدند. روسیه از این عملیات احتمالی پشتیبانی می‌کند.

عفو بین‌الملل در فراخوان خود نوشت: «دو روز برای نجات بیش از 205 میلیون شخص از خطر آوارگی و مرگ در ادلب فرصت داریم».

عفو بین‌الملل با اشاره به کنفرانس تهران، افزود: «آن‌ها حمله احتمالی دولت سوریه به ادلب را به بحث خواهند گذاشت. بیش از 700 هزار پناهجوی سوریه که از شرایط معیشتی سخت رنج می‌برند، در اردوگاه‌های ادلب به سر می‌برند. با توجه به نتایج کنفرانس تهران، ممکن است این افراد در معرض حمله قرار گیرند».

شایان ذکر است که روسیه و ایران از نظام سوریه پشتیبانی می‌کند و در مقابل ترکیه، حامی برخی از گروه‌های مخالف است.

پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، نسبت به پیامدهای عملیات ادلب هشدار داده و گفته بود، حمله به ادلب سوریه منجر به «کشتار» خواهد شد.

از سویی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به بشار اسد رئیس‌نظام سوریه و دو هم‌پیمانش روسیه و ایران، نسبت به «حمله بی‌پروا» به استان ادلب که در کنترل مخالفان قرار دارد، هشدار داد و گفت «ممکن است هزاران تن کشته شوند».

در همین حال دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که هواپیماهای نظامی روسیه، سه‌شنبه 4 سپتامبر، حملات هوایی به استان ادلب سوریه را که تحت کنترل مخالفان قرار دارد، پس از توقفی 22 روزه، از سر گرفتند.