خامنه‌ای: وضع حساس است، در بیان مشکلات مبالغه نکنید

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان تازه‌ای به همه هشدار داد که در انتقاد از اوضاع کشور مبالغه نکنند. او شرایط کشور را بسیار حساس خواند و گفت «دشمنان» همین انتقادها را برجسته می‌کنند و بر «اضطراب افکار عمومی» می‌افزایند و «ویروس بدبینی» را گسترش می‌دهند. او گفت انقلاب و کشور در حال «پیشرفت» است و این یک «رجزخوانی» نیست.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۱۵ شهریور، پس از پنجمین اجلاس مجلس خبرگان در دوره جدید که با موضوع «بررسی مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم» تشکیل شده بود، در دیدار با رئیس و اعضای این مجلس بار دیگر بیش از هر چیز بر «توطئه دشمنان» علیه نظام جمهوری اسلامی تأکید کرد و گفت این توطئه‌ها در عرصه رسانه‌ای شدت گرفته و همه باید مواظب باشند تا «فضای یأس و ناامیدی و احساس بن‌بست» ایجاد نشود.

او گفت: «اهداف این جنگ رسانه‌ای، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بن‌بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاه‌های مسئول و همچنین بیشتر و بزرگتر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است.»

اقتصاد ایران از آغاز سال جاری با سقوط ۱۴۰ درصدی ارزش ریال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دچار رکود بیشتری شد و گرانی و تورم سیر صعودی گرفت و اعتراضات مردمی نیز افزایش یافت. چهارشنبه ۱۴ شهریور قیمت دلار به حدود ۱۵۰ هزار ریال رسید. برخی این بحران اقتصادی را ناشی از تحریم‌های آمریکا می‌دانند، برخی علت آن را ناکارآمدی مسئولان دولتی و حکومتی و برخی نتیجه هر دو این عوامل.

رهبر جمهوری اسلامی اما بیشتر این اوضاع را نتیجه «توطئه دشمنان» می‌داند: «در همین مسائل مربوط به سکه و ارز و کاهش ارزش پول ملی، جنگ رسانه‌ای و فضاسازی‌های تبلیغاتیِ بدخواهان، تأثیرگذار بوده است که البته از دشمن توقعی جز رذالت نیست اما باید مراقب باشیم، ما به این فضاسازی‌ها برای آلوده کردن ذهن مردم، کمک نکنیم.»

خامنه‌ای می‌گوید مبالغه در بیان مشکلات و یا انتقادها «موجب تشدید اضطراب افکار عمومی و همچنین موجب گسترش “ویروس بدبینی” در جامعه خواهد شد».

او هشدار داد که نباید شرایط کشور طوری شود که «اقدامات و تبلیغات مثبت» قابل باور نشوند اما «سخن دروغ دشمن» قابل باور ‌شود زیرا به‌گفته او «این وضعیت بسیار خطرناک است».

با این حال رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد که با وجود همه مشکلات، «انقلاب و کشور در حال پیشرفت است»: «بیان این موضوع به‌عنوان رجزخوانی نیست بلکه با اطلاع دقیق می‌گوییم که کشور در حال حرکت به سمت مفاهیم و آرمان‌ها و حقایق انقلابی است، اگرچه ممکن است سرعت حرکت آن‌گونه که انتظار می‌رود نباشد اما نظام در زمینه‌های گوناگون علمی، صنعتی، عزت سیاسی، رشد فکری و معنوی، حرکت رو به جلو دارد و پیشرفت‌های خوبی روی داده است.»

خامنه‌ای مسئولان حکومتی را فراخواند تا در شرایط کنونی انسجام خود را حفظ کنند و پشت دولت را خالی نکنند: «دعوا کردن راه اصلاح نیست، همچنان‌که ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت نیز به صلاح و موفق نخواهد بود.»

رهبر جمهوری اسلامی در حالی «توطئه دشمنان» را برجسته می‌کند که پیش از این در ۲۲ مرداد مسبب بحران اقتصادی را نه خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، بلکه نحوه مدیریت دولت دانسته بود.

او تاکنون هیچ مسئولیتی را در مورد اوضاع نابه‌سامان کنونی کشور برعهده نگرفته و تنها یک بار گفته است” یک بار گفته است که مذاکرات برجام اشتباه بود و «بنده اشتباه کردم».

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان سه‌شنبه ۱۳ شهریور در آغاز اجلاس مجلس خبرگان تلاش کرد بار مسئولیت وضعیت کنونی ایران را از دوش رهبر جمهوری اسلامی بردارد و بر دوش مسئولان دولتی و اجرایی بگذارد. او گفت: «مسئله‌ای که الان گرفتارش هستیم این است که نابه‌سامانی‌هایی که در مملکت است را به پای رهبری می‌گذارند، انگار که فعال مایشا در همه امور اقتصادی و اجتماعی و سیاسی رهبری است و مجلس و دولت بیکاره هستند.»

روز گذشته، سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفان “خواهان دخالت بیشتر بسیج در امور کشور شد” خواهان دخالت بیشتر بسیج در امور کشور شد و راه ‌حل شرایط کنونی را در این دانست که باید «انقلابی، جهادی و میان‌بر» عمل کرد، به نیرو‌های انقلابی اعتماد و از «نفوذی‌ها» جلوگیری کرد.

پنجمین اجلاس مجلس خبرگان در دوره جدید به راه‌حل‌های کلی برای بحران اقتصادی ایران که هر روز عمیق‌تر می‌شود اکتفا کرد و بر همان سیاست خارجی که تاکنون عامل بسیاری از مشکلات ایران بوده پای فشرد و همچنان رهبر جمهوری اسلامی را «منشأ مشروعیت نظام» دانست.