بحران صنایع پتروشیمی و افزایش 600 درصدی ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی در ایران

تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران و نبود بعضی از مواد اولیه و فن‌آوری‌های مورد نیاز در صنایع پتروشیمی موجب از کار افتادن پروسه‌های تولید در این صنایع شده و به تبع آن 60 درصد کارخانه‌های مرتبط با صنایع پایین‌دست پتروشیمی را به تعطیلی کشانده که این موجب افزایش 600 درصدی محصولات این بخش شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن صفایی، عضو انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران ضمن اذعان به آسیب دیدگی صنایع پتروشیمی ایران به علت رکود اقتصادی طولانی مدت و کمبود مواد اولیه ناشی از تحریم‌‌ها گفت:«نزدیک به 60 درصد از کارخانجات مرتبط با صنایع پتروشیمی ایران تعطیل­ و بخش عمده‌ی دیگر هم با ظرفیت 10 تا 30 درصد فعالیت می‌کنند».

از سوی دیگر رحیم مقیمی اصل، رئیس اتحادیه پلاستیک ایران در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود توقف صادرات محصولات پترروشیمی ایران را پیش بینی کرده و به ضرورت تامین نیاز داخل کشور اشاره کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و نایلون ایران در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره بحران ظروف یکبار مصرف علت اصلی نایاب شدن و افزایش600 درصدی ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف در کشورش را کمبود مواد پتروشیمی در پی نابسامانی‌های ارزی و رانت خواری دانست و گفت:«چنانچه مواد اولیه مورد نیاز به دست تولیدکنندگان نرسد شاهد تعطیلی 90 درصدی بنگاه‌های این بخش از جمله واحدهای صنعتی پلاستیک خواهیم بود».

وی به وضعیت تولیدکنندگان پلاستیک، نایلون و ظروف یکبار مصرف اشاره و اظهار کرد:«در حال حاضر 60 درصد کارخانه‌های تولیدی مربوط به صنعت پلاستیک تعطیل شده‌اند و چنانچه قرار باشد وضعیت به همین منوال ادامه یابد شاهد تعطیلی 90 درصدی واحدهای تولیدی خواهیم بود».

مقیمی‌اصل ضمن اشاره به افزایش قیمت 600 درصدی کالاهای ظروف یکبار مصرف در ایران، گفت: «متاسفانه تحریم‌ها، قوانین و مقررات یک شبه باعث افزایش قیمت کالاها شده است. چنانچه مردم سال گذشته یک بسته لیوان یک بار مصرف را 6 هزار تومان خریداری می‌کردند امسال باید 35 هزار تومان برای این کالا پرداخت کنند».