پومپئو: اروپا از ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم پشتیبانی می‌کند

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه 25 سپتامبر، با ابراز «ناخرسندی و نا امیدی» از تصمیم اتحادیه اروپا در ایجاد راهکاری به منظور دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران گفت «این اقدام به ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم کمک می‌کند».

اتحادیه اروپا در پایان نشستی که شامگاه دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با حضور نمایندگان ایران، روسیه و چین برگزار کرد، از برپایی نهادی به منظور ادامه تجارت شرکت‌‌های اروپایی با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا خبر داد؛ اقدامی که هدف از آن، نجات توافق هسته‌ای (برجام) است که سال 2015 به امضا رسید، اما آمریکا ماه مه گذشته، از آن خارج شد.
پومپئو: آخوندها را در حال خنده تصور می‌کنم

اما این راهکار، خشم پومپئو را برانگیخت. او در سخنرانی در لابی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» گفت: «این یکی از تدابیری است که نتایجی به زیان صلح و امنیت منطقه‌ای دارد».

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اتحادیه اروپا را به «پشتیبانی از ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان» متهم کرد.
او افزود: «آخوندهای فاسد و سپاه پاسداران را تصور می‌کنم که صبح امروز (پس از دریافت خبر تشکیل نهاد اروپایی) می‌خندیدند».
«به ایران اجازه بستن تنگه هرمز را نمی‌دهیم»

پومپئو در ادامه گفت: «اگر نظام ایران گمان می‌کند مالک تنگه هرمز است، می‌تواند تا آخرین ریالش شرط ببندد که ایالات متحده، اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهد داد.

او به سخنان مقام‌های ایرانی اشاره دارد که تهدید به بستن تنگه هرمز در صورت ادامه تحریم‌های سخت ایران از جمله تحریم نفتی کرده‌اند.
پومپئو گفت: «ایالات متحده به حملات علیه منافع خود پاشخ خواهد داد».

اشاره او به حمله به کنسولگری ایران در شهر بصره عراق در روز 8 سپتامبر و سقوط چند خمپاره در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد در روز 7 سپتامبر است که واشینگتن «عوامل هوادار ایران» را به دست داشتن در این حوادث متهم کرد.