توصیه سپاه به روحانی : به شرق پناه ببر!

ایران بریفینگ / سایت امنیتی مشرق که نظرات بخشی از سپاه پاسداران به‌ویژه نیروی سپاه قدس را بازتاب می‌دهد، طی یک تحلیل نسبتاً طولانی رهنمودهایی را درزمینهٔ سیاست خارجی به دولت روحانی ارائه کرده است.

مشرق در بخش نتیجه‌گیری این مقاله تحلیلی می‌نویسد: اعترافات شناخته‌شده‌ترین اندیشکده‌های آمریکایی به ضعف تحریم‌های یک‌جانبه کاخ سفید علیه ایران به‌خوبی نشان می‌دهد که عبور از تحریم‌های آمریکا کار غیرممکنی نیست.

مهم‌ترین اهرم ایران در این مسیر، تکیه‌بر دیپلماسی فعالانه و غیر منفعلانه در عرصه بین‌المللی و روی آوردن به کشورهایی است که برخلاف آمریکا و اروپا بوی امید از آن‌ها شنیده می‌شود!

اگرچه هر کشوری در دنیا قطعاً غیر از تأمین منافع خود، انگیزه دیگری برای همکاری با ایران نخواهد داشت، اما چرخش محسوس کشورهای تأثیرگذاری مانند چین و روسیه و حتی متحدان سابق واشینگتن در اروپا به سمت شرق نشان می‌دهد آمریکا از چشم این کشورها افتاده است و همین مسئله می‌تواند بهترین فرصت برای منزوی کردن ترامپ و کاخ سفید باشد؛ چنان‌که کارشناسان خود آمریکا هم بر این انزوا صحه می‌گذارند.

مشرق ادامه می‌دهد: از یاغیگری ترامپ در مقابل توافق‌ها، سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی گرفته تا تلاش کشورهای شرقی و غربی برای پایان دادن به سلطه دلار و از گسترش روابط میان کشورهای غربی (به‌استثنای آمریکا) با بلوک شرق گرفته تا همراه شدن برخی منافع این کشورها با منافع جمهوری اسلامی، همگی نشانه‌های پیش رفتن دنیا به‌سوی جهانی چندقطبی است که آمریکا در خوش‌بینانه‌ترین شرایط می‌تواند امیدوار باشد تنها یکی از قطب‌های آن به‌حساب بیاید.

اکنون بهترین و شاید تنها فرصت دولت روحانی است که «میراث دیپلماسی» را که آرزو دارد از خود به‌جای بگذارد، با چرخش به‌سوی شرق، برای خود رقم بزند.

بدون شک، از دیپلماسی منفعلانه مقابل آمریکا و اروپا، آبی برای جمهوری اسلامی گرم نخواهد شد. درحالی‌که برقراری رابطه با اروپا می‌تواند مفید و حتی لازم باشد، تمرکز بیش‌ازاندازه و امید بستن به اروپایی‌ها دقیقاً همان عاملی است که «میراث دیپلماسی» را به پاشنه آشیل دولت روحانی تبدیل خواهد کرد.

در طرف مقابل، سنگین‌تر کردن وزنه دیپلماسی به‌سوی کشورهای شرقی و قدرت‌هایی مانند چین و روسیه، می‌تواند ایران را به‌عنوان عضوی ناگزیر (ازنظر جغرافیایی) از بلوک شرق، در پیشرفت این بلوک به سمت تقویت روابط داخلی سهیم کند. در این صورت است که دوره (دوم) ریاست‌جمهوری آقای روحانی می‌تواند به‌عنوان دورانی از دیپلماسی تأثیرگذار و ثمربخش در حافظه ملت ایران ثبت گردد.

فرماندهان سپاه و نزدیکان فکری آیت‌الله خامنه‌ای و خود او با استناد به خیانت‌های آمریکا به ملت ایران از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا امروز به‌ویژه بدعهدی در خصوص برجام و قبل از آن، کمک به شاه برای مقابله با انقلاب اسلامی، کمک به صدام در جنگ تحمیلی، حمایت از ضدانقلاب داخلی، به راه انداختن تهاجم فرهنگی و تحریم‌های مستمر، نتیجه می‌گیرند که به غرب و آمریکا مطلقاً نباید اعتماد کرد و از رابطه با آن باید چشم پوشید.

آن‌ها آمریکا و مجموعه کشورهای اروپائی را با توجه به رفتار منفی که در چهار دهه گذشته به‌ویژه در دوران تحریم‌ها با جمهوری اسلامی ایران داشته را گواه نتیجه‌گیری‌شان دارند که به‌طورکلی «سیاست نگاه به غرب» را باید کنار گذاشت و رابطه با شرق را باید تقویت کرد.

وزارت اطلاعات؛یک معلول جسمی و روانی را به عنوان یکی از اعضای کشته شده تیم تروریستی اهواز معرفی کرده
توصیه سپاه به روحانی : به شرق پناه ببر!
هرکدام از نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر از دستگیری و متلاشی کردن تیم متفاوتی ازتروریستهای اهواز می دهند
تقاضای خانواده‌های «گروگان‌های خارجی» در ایران از جامعه جهانی
شیرین عبادی: مبارزه با فساد اقتصادی باید از شخص لاریجانی و قوه قضائیه شروع شود