اتهام ایران به دست داشتن در انفجار هواپیمای آمريكايى بر فراز لاکربی

دگلاس بوید، نویسنده آمریکایی در کتاب جدید خود گفته است که طرح‌ریزی برای عملیات سرنگونی هواپیمای مسافربری پان آمریکن که در سال 1988بر فراز لاکربی سقوط کرده بود، بر خلاف ادعاهای مطرح شده توسط لیبی صورت نگرفته بلکه توسط ایران و دقیقا 5 ماه قبل از وقوع حادثه برای عملیات برنامه ریزی شده است.

دگلاس بوید در کتاب جدید خود فرضیه دست داشتن لیبی در حادثه منفجر کردن این هواپیما را تکذیب کرده و مسئولیت سرنگونی آن را کار ایران دانسته است.

دگلاس بوید در توجیه اتهام خود درباره نقش ایران در منفجر کردن هواپیمای بویینگ 747 وابسته به شرکت هوایی پان آمریکن آمریکا بر فراز روستای لاکربی اسکاتلند به اعتراف‌های یکی از افسران اطلاعاتی سابق ایران استناد کرده است که گفته خمینی، رهبر وقت ایران خود شخصا دستور منفجر کردن این هواپیمای مسافربری را صادر کرده بود.

در این حادثه که در دسامبر سال 1988رخ داد، همه 259سرنشین هواپیما و11 نفر از افراد محلی کشته شدند.

این افسر اطلاعاتی سابق گفت ایران عملیات لاکربی را در انتقام از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرانی در 3 ژوئیه سال 1988 از سوی ناو جنگی آمریکا که در آن لحظه گمان می‌کرد هواپیمایی نظامی باشد، انجام داده است.

در جریان سرنگونی یک ایرباس ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا، که پنج ماه پیش از بمب گذاری لاکربی انجام شد، 290 غیرنظامی ایرانی کشته شدند.

بنا بر متن این کتاب دستگاه اطلاعاتی ایران از احمد جبرئیل، رهبر جبهه خلق آزادیبخش فلسطین خواسته بودند تا این عملیات را انجام دهد، جبرئیل نیز برای انجام این ماموریت از طرف خود یک کارشناس زبده در زمینه ساخت بمب به نام مروان خریسات را اجیر کرده تا در ساخت بمبی که بتوان آن را در کیف‌های مسافران جاسازی کرده و از گیت‌های امنیتی عبور داد.

این بمب طوری طراحی شده بود تا بتواند ضمن انهدام کل هواپیما تمام سرنشینان آن را بکشد بدون اینکه هیچ گونه رد پایی از خود بر جای گذارد.

این حادثه که بر فراز روستای لاکربی در اسکاتلند اتفاق افتاد، یکی از تلخ ترین حوادث در تاریخ هوانوردی بریتانیا به شمار می رود است به خصوص که حادثه در زمانی رخ داد که مردم لاکربی خود را برای جشن‌های کریسمس آماده می‌کردند.