در واکنش به تحویل دیپلمات ایرانی به بلژیک، سفیر آلمان در تهران احضار شد

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه 10 اکتبر در اعتراض به استرداد یکی از دیپلمات‌های ایرانی از آلمان به بلژیک، سفیر آلمان در تهران را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ایران در دیدار با سفیر آلمان به شدت به دستگیری، زندانی کردن و استرداد دیپلمات ایرانی اعتراض کرد».

قاسمی ضمن «توطئه» خواندن اقدامات قضایی انجام شده علیه دیپلمات‌ ‌ایرانی در اروپا، آن را «ناشی از توطئه‌ای ساختگی توسط دشمنان روابط ایران و اروپا دانست که بی تردید به دست خود گروهک تروریستی مقیم فرانسه برنامه ریزی شده بود» و تلویحا سازمان مجاهدین خلق را به توطئه چینی و دست داشتن در این اقدامات متهم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه توضیح داد: «این توطئه برای تخریب مناسبات ایران و اروپا طرح ‌ریزی شده است».

او طرح اتهام دیپلمات ایرانی را «حرکتی نمایشی» و طرح ریزی شده از سوی اسرائیل و جریان‌های مخالف رژیم ایران دانست و گفت: «ما بر این باوریم که رفتار خارج از عرف در قبال دیپلمات کشورمان خلاف قواعد پذیرفته شده حقوق دیپلماتیک است».

بهرام قاسمی ضمن اعلام این‌که این پرونده نیازمند بررسی مفصل و دقیق است، تاکید کرد: «ایران خواستار بازگشت سریع دیپلمات خود است».

در همین راستا مدیر کل اروپای وزارت امور خارجه خطاب به سفیر آلمان‌ تصریح کرد: «ایران با هدف صیانت از مبانی حقوق بین الملل و در راستای مقابله با اشکال مختلف تروریسم، حق خود را برای پیگیری های حقوقی و سیاسی محفوظ می داند و در این خصوص تصمیم متناسب خود را در زمان مقتضی به اجرا خواهد گذاشت».

اسدالله اسدی، دیپلماتی ایرانی است که اخیرا به همراه 3 تن دیگر از عوامل اطلاعاتی ایران، با همکاری مشترک سرویس‌های امنیتی سه کشور آلمان، فرانسه و بلژیک در آلمان دستگیر شده و پس از آن برای طی روند قانونی از سوی مقامات آلمانی به بلژیک تحویل داده شد.

دادگاهی در بلژیک اسدی و تیم او را به «طرح‌ریزی برای حمله تروریستی» به مخالفان رژیم ایران و از جمله همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس متهم کرده است.