سازمان ملل: ایران گذرگاه جدید تجارت غیرقانونی زغال سنگ گروه‌های تندروی سومالی است

تیم نظارت بر اجرای تحریم‌ها در سازمان ملل متحد در گزارشی بیان کرد که «شبکه‌های تبهکار» از ایران به عنوان گذرگاهی برای صادرات غیر قانونی زغال سنگ سومالی استفاده می‌کنند که برای گروه اسلامگرای تندروی الشباب، میلیون‌ها دلار سود به ارمغان می‌آورد.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه 9 اکتبر نوشت که تیم ناظران که بر تحریم‌های سومالی و اریتره در گزارش سالانه خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد که هنوز منتشر نشده، نوشته‌اند: «درامدهای محلی گروه الشباب که با گروه القاعده مرتبط است، در مقایسه با درآمدهای دولت سومالی، تنوع جغرافیایی بیشتری دارد و همچنین سازمان یافته‌تر است.

این گزارش می‌افزاید که از ماه مارس گذشته، وجهه اصلی محموله‌ها بنادر ایران است که در آن‌جا، زغال سنگ در کیسه‌هایی سفید بسته بندی می‌شود که روی آن نوشته شده: «ساخت ایران». همچنین این محموله‌ها، از اسنادی جعلی استفاده می‌کند که کشور مبدأ را جزایر کومور، ساحل عاج و غنا نوشته است.

ناظران در گزارش خود نوشته‌اند: «ایران به گذرگاه محموله‌هایی تبدیل شده که تحریم‌های سازمان ملل علیه صادرات زغال سنگ سومالی را نقض می‌کند؛ اقدامی که پس از تشدید تدابیر گمرکی توسط عمان صورت می‌گیرد».

این گزارش نوشته است: «همچنان تجارت زغال سنگ، منبعی درامد اصلی برای گروه الشباب تشکیل می‌دهد که سودی دستکم 7.5 میلیون دلاری از مالیات در نقاط بازرسی به دست می‌آورد».

شورای امنیت سازمان ملل متحد سال 2012 در تلاش برای قطع درآمدهای گروه الشباب مرتبط با القاعده که سعی می‌کند دولت مورد حمایت غرب سومالی را سرنگون کند، صادرات زغال سنگ توسط این کشور را ممنوع کرد.

شورای امنیت همچنین برای قطع کمک‌های تسلیحاتی به سردمداران جنگ در سومالی، صادرات سلاح به این کشور را تحریم کرد. سردمداران جنگ، دولت محمد سیادی بری دیکتاتور سومالی را سرنگون کردند اما پس از آن کشور وارد جنگ داخلی شد.

البته گروه الشباب منابع درآمدی دیگری علاوه بر صادرات زغال سنگ دارد که اعمال تعرفه بر حرکت خودروها در مناطق تحت کنترل خود و همچنین گرفتن مالیات از شرکت‌ها، کشاوزان و دآمداران در این مناطق، از جمله آن است.