خیز نظامیان برای کنترل اینترنت در ایران

ایران بریفینگ / در روزهای اخیر خبری با مضمون «طرح جدایی گذرگاه بین‌الملل اینترنت از دولت و تحویل آن به نیروهای مسلح در مجلس شنیده می‌شود .

انتقال مدیریت ورود و خروج اینترنت از ایران به نیروهای نظامی بخشی از «طرح حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی» است(ماده ۱۲) که در کمیسیون فرهنگی مجلس و به درخواست نصرالله پژمانفر نماینده تندروی عضو جبهه پایداری و عضو این کمیسیون در حال بررسی است.

«رمضانعلی سبحانی فر» رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس درباره این طرح گفت: من به‌عنوان رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس، اصلاً چنین چیزی را نشنیده‌ام و در مجموع از وجود طرح جدایی گذرگاه بین‌الملل اینترنت از دولت و تحویل آن به نیروهای مسلح اطلاعی ندارم.

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مجلس و عضو کمیته فضای مجازی، اما در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام بررسی طرح مدیریت اینترنت بین‌الملل در مجلس تاکید می‌کند که در این خصوص بحث نیروی نظامی مطرح نیست بلکه قرار است مدیریت در این زمینه به سازمان پدافند غیرعامل که زیر مجموعه نیروهای مسلح است سپرده شود.

او در این خصوص می‌گوید: «داده‌هایی که وارد کشور می‌شود باید کنترل شود که آیا داده‌ها برمبنای منافع ملی است یا خیر. دستگاه‌هایی باید این وظیفه را به عهده بگیرد. ما پدافند غیرعامل داریم که وظیفه آن مرزبانی داده‌ها است. وزارت اطلاعات یکی دیگر از دستگاه‌هایی است که وظیفه ذاتی‌اش مرزبانی از داده‌ها است. سازمان پدافند غیرعامل زیرمجموعه نیروهای مسلح است. وظیفه پدافند غیرعامل فعالیت‌های نظامی نیست. آنچه در این طرح مصوب شده این است که نیروهای مسلح با وزارت اطلاعات مرزبانی داده‌ها را به عهده بگیرند.»

علیرضا هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه امیرکبیر نیز درباره این طرح که گفته می‌شود برای تشدید اعمال فیلترینگ صورت می‌گیرد، گفت: بارها گفته‌ایم که فیلترینگ چاره کار مقابله با تبعات منفی اینترنت و فضای مجازی که قطعاً وجود دارد،نیست. فیلترینگ نمی‌تواند پایدار بماند چون هر روز تکنولوژی و ابزارهای جدیدی در فضای مجازی متولد می‌شود. به‌عنوان مثال فناوری بلاک چین که حداکثر تا ۵ سال آینده در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، عملاً فیلترینگ را بی‌معنا می‌کند و برای جلوگیری از آن باید کل اینترنت را بست.

وی درباره طرحی که نماینده جبهه پایداری به‌دنبال آن است ،گفت: قرار است گذرگاه اینترنت بین‌الملل از دولت گرفته و اداره آن به نیروهای مسلح گفت : ورود آنها به این حوزه ،کار درستی به نظر نمی‌رسد .این حوزه، حوزه‌ای نیست که بتوان با شیوه‌های نظامی و ایجاد محدودیت، مدیریت کرد.

در این زمینه تاکنون وزارت ارتباطات، نظر رسمی خود را اعلام نکرده است.

اما حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در صفحه توئیتر خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «در مورد طرح سلب اختیار گذرگاه اینترنت از دولت، وزارت ارتباطات در جلساتی، دلایل قانونی و فنی مخالفت خود را اعلام کرده است.»

فتاحی افزود: «با احترام به شأن قانونگذاری مجلس، ما مجری قانون خواهیم بود. اما نباید در زمانیکه به دنبال رفع انحصار و تقویت اقتصاد مقاومتی هستیم، انحصار گرایی رخ دهد.»

به گزارش ایران بریفینگ در حال حاضر تمام ترافیک ورودی و خروجی اینترنت ایران تحت کنترل و نظارت شرکت ارتباطات زیرساخت وابسته به وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است.

انتقال مدیریت اینترنت ایران از دولت به سازمان‌های امنیتی و نظامی اقدامی در جهت هرچه بیشتر امنیتی‌ کردن اینترنت در ایران محسوب می‌شود. چنین اقدامی همچنین می‌تواند در صورت تحریم چنین نهادها و مدیران این سازمان‌ها، کاربران ایرانی را با محدودیت در دسترسی به شبکه جهانی اینترنت مواجه کند. خرید پهنای باند بین‌المللی از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت مسوولیت انجام می‌شود.

در همین حال بیست و هشتمین جلسه پدافند غیرعامل کشور به ریاست سرلشکر محمد باقری و سایر اعضاء در محل ستادکل نیروهای مسلح برگزار شده در این جلسه که حشمت الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، رحیم ممبینی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در امور دفاعی، سردار قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح و سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در آن حضور داشتند،سند راهبردی پدافند غیرعامل حوزه فضایی کشور مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از آن به تصویب رسید.

سازمان پدافند غیرعامل در سال ۱۳۸۲ و بر اساس دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردیده ،سازمان پدافند غیرعامل کشور در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت می‌کند و رییس آن توسط به پیشنهاد رییس ستاد کل نیروهای مسلح و با حکم رهبری منصوب می گردد.