تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب الله لبنان

حزب الله لبنان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه 26 اکتبر قانونی را امضا کرد که طبق آن تحریم‌هایی جدید علیه حامیان حزب‌الله لبنان اعمال می‌شود.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «قانونی که ترامپ امضا کرده است به‌طور گسترده حزب‌الله لبنان را از ساختار مالی بین‌المللی خارج و تأمین مالی این گروه را محدود می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «این تحریم‌ها شامل افراد خارجی و طرف‌های بین‌المللی است که از فعالیت‌ها و تحرکات حزب‌الله لبنان و جریان‌های مرتبط با آن حمایت می‌کنند.»

کاخ سفید تأکید کرد تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌ها و لغو ویزای ورود به آمریکا می‌شود.

به گزارش تلویزیون العربیه، ترامپ روز پنجشنبه در یک سخنرانی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد حمله به مقر نیروهای دریایی آمریکا در بیروت، گفت:« هدف از از بین بردن منابع مالی حزب الله لبنان برای تأمین فعالیت‌های این حزب است».

ایالات متحده قرار همه افرادی را که به نحوی به حزب الله لبنان کمک می‌کنند در لیست تحریم‌های خود قرار دهد این افراد از ورود به ایالات متحده آمریکا ممنوع خواهد شد.

مجلس سنای آمریکا قرار است طرح‌های جدید تحریم علیه حزب الله لبنان را به اتفاق آرا تصویب کند.

این طرح جدید که به سنای آمریکا ارسال خواهد شد، به «قانون اصلاحات پیشگیری از تامین مالی بین المللی حزب الله لبنان تصویب سال 2017» که از حمایت دو حزب جمهوریخواه و دمکرات برخوردار بود، اضافه خواهد شد.

طرح قبلی پس از تصویب سنا از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تایید و امضا شد.

طرح جدید ضمن تحریم افراد و نهادها و یا دولت‌هایی که از حزب الله لبنان و وابستگان آن حمایت مالی، مادی و فنی می‌کنند، سازمان های اجتماعی و مالی تحت کنترل حزب الله لبنان را نیز هدف تحریم قرار داده است.

پیشتر نهادهایی همچون بیت المال، سازمان حمایت از مقاومت اسلامی، جهاد البناء، اداره روابط خارجی حزب الله، تلویزیون المنار، رادیو النور و گروه رسانه‌ای لبنان هدف تحریم‌ها قرار گرفتند.

این طرح همچنین رئیس جمهوری آمریکا را ملزم به ارائه گزارش پیرامون فعالیت های فراملی حزب الله لبنان به کنگره این کشور می کند.

در اوایل ماه جاری نیز وزارت خزانه داری آمریکا محمد عبدالله الامین، معاون لبنانی مالک هفت شرکت لبنانی را در فهرست تروریسم برای تامین مالی شبه نظامیان حزب الله لبنان قرار داد و تحریم‌هایی را علیه او با افرادی که در شرکت‌هایش کار می‌کنند، اعمال کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا 7 شرکت‌ محمد عبدالله امین را در فهرست لیست خود رد سایت این وزارتخانه منتشر کرد این شرکت‌ها عبارتند از:
Sierra Gas S.A.L. Offshore, Lama Foods S.A.R.L., Lama Foods International Offshore .S.A.L., Impulse S.A.R.L., Impulse International S.A.L. Offshore, M. Marine S.A.L. Offshore, and Thaingui S.A.L. Offshore
گفتنی است که سنای آمریکا قبل از این طرح دیگری با عنوان «قانون مقابله با سپرانسانی» را که مدعی استفاده حزب الله و گروه هایی همچون حماس و القاعده از شهروندان عادی به عنوان سپر انسانی است، تصویب کرد.

این طرح که از سوی «تد کروز» عضو جمهوریخواه و «جو دانلی» عضو دمکرات سنای آمریکا پیشنهاد شده، خواستار تحریم افراد خارجی عضو یا وابسته به حزب الله و حماس در رابطه با استفاده از شهروندان عادی به عنوان سپر انسانی است.

طرح قانون مقابله با سپرانسانی هنوز به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا نیاز دارد و پس از آن برای امضا روی میز رئیس جمهوری آمریکا می رود.

v