درخواست برخی اعضای کنگره آمریکا از ترامپ برای افزودن تحریم سوئیفت به تحریم‌ها علیه ایران

تعدادی از اعضای کنگره ایالات متحده آمریکا با ابراز نگرانی از اینکه تحریم‌هایی که ماه آینده علیه ایران اعمال خواهد شد، برای متوقف کردن سیاست‌های تهران کافی نیست، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند که تحریم سوئیفت را به فهرست تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال خواهد شد، اضافه کند.

آسوشیتدپرس گزارش کرد که برخی اعضای سرشناس کنگره و مشاوران ترامپ به او فشار می‌آورند که سوئیفت را به فهرست تحریم‌ها اضافه کند، زیرا که تحریم‌های فعلی به اندازه کافی قوی نیستند.

در حالی که ترامپ خود را برای اعلام از سرگیری مرحله دوم تحریم‌ها علیه ایران آماده می‌کند، برخی قانونگذاران، مشاوران و دیپلمات‌های آمریکایی درباره اینکه آیا دولت آمریکا به وعده برای اعمال بیشترین فشار به ایران عمل ‌می‌کند، ابراز نگرانی کردند.

در این گزارش آمده که گروهی از طرفداران دولت ترامپ در کنگره که با نام «شاهین‌ها» نیز شناخته می‌شوند از تحریم‌هایی که قرار است روز 5 نوامبر اعلام شود ناراضی بوده و باور دارند که این تحریم‌ها مانع دسترسی ایران به مهم‌ترین عنصر سازوکارهای مالی جهان نمی‌شود.

شاهین‌ها قوانینی پیشنهاد داده‌اند که براساس آن دولت آمریکا دسترسی ایران به سامانه سوئیفت یا «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» را ناممکن می‌کند. آنها نگرانند تهران پس از تحریم‌ها نیز از این امکان استفاده کند.

ریچارد گولدبرگ، معاون سابق یک سناتور جمهوری‌خواه و مشاور ارشد موسسه دفاع از دموکراسی‌ها از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست بیشترین فشار را به ایران را وارد کرده و این امر شامل منع دسترسی بانک‌های ایرانی به سامانه سوئیفت نیز می‌شود.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه وعده داد که همه آنچه در توان دارد را برای فشار به ایران به کار گیرد تا رفتار‌های شرور این کشور مانند ساخت تسلیحات اتمی، موشک و حمایت از تروریسم و گروه‌هایی که ثبات در خاورمیانه را تهدید می‌کنند، متوقف کند.