محمود عباس: اگر چه وعد بالفور عملی شده اما معامله قرن هرگز عملی نخواهد شد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز یکشنبه 28 اکتبر با اشاره به طرح صلحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی قرار است آن را اعلام کند، گفت، این طرح به طور کلی شکست خورده است.

محمود عباس گفت:«اگر چه وعد بالفور عملی شد اما “معامله قرن” هرگز عملی نخواهد شد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود عباس، روز یکشنبه در آغاز فعالیت‎های شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین، در رام الله، گفت:«وعد بلفور که سرآغاز و اساس مشکل است اگر چه عملی شده، معامله قرن اما هرگز عملی نخواهد شد».

لورد آرتور بلفور وزیر خارجه بریتانیا در سال 1917میلادی وعده تاسیس کشور قومی یهود در فلسطین را داده بود.

در دوم نوامبر سال 7191 میلادی، «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس، نامه‌ای به «لرد رچیلد» یکی از رهبران «جنبش صهیونیسم» آن دوران ارسال کرد که بعدها در تاریخ، «وعده بالفور» شهرت گرفت.

محمود عباس همچنین خطاب به اعضای شورای مرکزی گفت:« شما اکنون در برابر لحظه‌ای تاریخی قرار گرفته‌اید و باید خیلی هوشیار باشید، آنها همچنان از معامله قرن سخن به میان می‌آورند، و این که تا یکی دو ماه دیگر آن را مطرح خواهند ساخت، اما آنها در واقع معامله قرن را به طور کامل مطرح کرده‌اند و دیگر چیزی از آن باقی نمانده است».

وی در ادامه افزود:« با چنین مرحله‌ای و مراحل خطرناکی پیش از این مواجه بودیم اما خطرناکتر از این مرحله نبوده‌اند، سفارت (آمریکا) را به شهر قدس منتقل کردند، و سعی در پایمال کردن حق آوارگان فلسطینی پناهنده دارند، تعداد آوارگان فلسطینی پناهنده امروز به 6 میلیون رسیده است و آنها برای از بین بردن مسئله فلسطین تنها از وجود 40 هزار آواره پناهنده فلسطینی سخن به میان میآورند، اما من تاکید می‌کنم که مسئله فلسطین از بین نخواهد رفت».

شورای مرکزی جنبش آزادیبخش فلسطین که عالیترین هیأت قانونگذاری در سطح کلی است، پیش از این تصمیماتی را اتخاذ کرده که از جمله آن توقف هماهنگی‌های امنیتی با اسرائیل و دعوت از کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین مبنی بر تجدیدنظر در شناسایی اسرائیل است.

از سوی دیگر محمود عباس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس را متهم ساخت که با استیلاء بر نوار غزه در راستای افکار دشمنان فلسطین گام بر می‌دارد.

عباس در سخنان خود خطاب به حماس گفت:« شما با عملکردتان با دشمنان که در تلاشند تا شبه دولتی در باریکه غزه و نظام خودمختار در کرانه باختری ایجاد کنند، همفکر هستید».

وی در ادامه تاکید کرد:« قدس و فلسطین فروشی نیست، نه دولتی در نوار غزه ایجاد خواهد شد و نه دولتی بدون نوار غزه، و تشکیل دولتی با مرزهای موقت را نیز نخواهیم پذیرفت».

عباس همچنین مجددا بر ضرورت ادامه پرداخت حقوق فلسطینیان بازداشت شده در زندان‌های اسرائیل و نیز حقوق خانواده‌های کسانی که به دست ارتش اسرائیل کشته شده‌‌اند تاکید کرد چیزی که اسرائیل همواره با آن به مخالفت پرداخته است.

نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین روز یکشنبه 28 اکتبر 2018 و پس از یک دوره جمود سیاسی در پی توقف مذاکرات دوجانبه میان طرفین در سال 2014، برگزار شده است.