روحانی از آمادگی ایران برای گفتگو با آمریکا خبر داد

روحانی

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه 5 نوامبر 2018 با اشاره به سخنان قبلی ترامپ که گفته بود، واشینگتن خواستار توافقی جدید با ایران است، خطاب به مقامات آمریکا گفت، «شما به تعهدات خود عمل کنید آنگاه صحبت خواهیم کرد، ما برای حرف زدن مشکل نداریم، طرف ما اگر طرفی باشد که برای حرف و قول و عهد و پیمان خود ارزش قائل باشد حرف زدن که مشکل ندارد».

رئیس‌جمهوری ایران همچنین گفته است زمانی‌که برای شرکت در مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک به‌سر می‌برد «رهبران چهار کشور بزرگ آمدند واسطه شدند که با رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کنم.

وی گفته است که مذاکره با آمریکا واسطه نمی‌خواهد و ایران هیچ مشکلی ندارد که با آمریکا اگر ایالات متحده به حرف‌ها و قول و عهد خودش ارزش قائل باشد..

رئیس جمهور ایران در اولین واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا گفت، من به رهبران کشورهای جهان گفتم که ما این بار با افتخار تحریم‌ها را خواهیم شکست.

روحانی ضمن انتقاد از ایالات متحده آمریکا این تحریم را غیر قانونی دانست و گفت:« طبق قطعنامه 2231 تمام کشورهای دنیا موظفند روبروی آمریکا بایستند».

حسن روحانی در بخشی از سخنانش که در همایش مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی ایراد شد، بار دیگر به مردم ایران اظمینان داد که دولت او به پای قول‌هایی که به مردم داده پایبند است».

به گزارش خبرگزاری مهر حسن روحانی گفت ایران به رونق گرفتن بازار سرمایه نیاز دارد. وی از مسئولان اقتصاد خواست تا «اوراق سهام» در جامعه جایگاه مطمئنی پیدا کند، تا با این کار بازار سرمایه تسهیل شود .

روحانی گفت:«مردم باید دقیقاً بدانند دولت پای قولی که به آنها داده ایستاده است؛ این سرمایه و اعتمادی که می‌گوییم البته بسیار گسترده و وسیع است، اما یک بخش‌ آن در همین است که دولت به مردم اعتماد دهد که چگونه به اوراق همانند اسکناس اعتماد ‌کنند و این در جامعه بسیار مهم است و امیدواریم از این فرصت بسیار مناسب و خوبی که در بازار سرمایه ایجاد شده مخصوصاً در این شرایط بتوانیم بهره‌برداری و استفاده بیشتری کنیم».

رئیس جمهوری اسران همچنین گفت تحریم‌ها به بازار سرمایه کمک کرده به این معنا که باعث شده قیمت ارز بالا برود و خود به خود به ارقام بازار سرمایه کمک کرده است.

رئیس جمهوری ایران گفت:«هر چه ما بتوانیم میان اقتصاد و بخش دولتی و شبه دولتی فاصله بیندازیم به نفع مردم است؛ باید اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم؛ خیلی چیزها را باید به مردم واگذار کنیم. اگر مردم و سازمان های مردم نهاد، در کمک به اقشار آسیب‌پذیر درست فعال شوند، از دولت بهتر کار می‌کنند».

روحانی در باره تحریم های آمریکا گفت: «امروز آمریکا ناچار می شود هشت کشور را از خرید نفت استثنا کند، در حالی که قبلا گفته بود می‌خواهم فروش نفت ایران را به صفر برسانم؛ این یک پیروزی برای ماست».

رئیس جمهوری تاکید کرد: «آمریکایی‌ها گفتند نمی‌گذاریم اقتصاد ایران فعال باشد و رشد کند اما صادرات ما در همین هفت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شد؛ این هم یک موفقیت است».

وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نفت خود را بفروشد و خواهد فروخت. اگر آمریکا این هشت کشور را از تحریم نفتی ایران مستثنی نمی کرد ما باز هم نفت خود را می‌فروشیم».

این در حالی است که دولت آمریکا با اعلام اجرای سخت‌ترین تحریم‌ها، تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران تلاش دارد تا فروش نفت ایران را به صفر برساند.

دور دوم از تحریم‌های آمریکا امروز جنبه عملی به خود گرفت این تحریم‌ها پس از توافق اتمی رفع شده بود اما اکنون ایالات متحده آمریکا آنها را باز گردانده است.

دولت دونالد ترامپ 6 ماه پیش از توافق اتمی با ایران خارج شد و متعاقب آن دور اول تحریم‌ها که معامله دلار، ریال، طلا و فلزات گرانبها و همچنین صنعت خودرو و فروش هواپیما به ایران را هدف می‌گرفت را علیه ایران آغاز کرد.

دور دوم تحریم‌ها، که از نیمه شب یکشنبه 5 نوامبر اجرایی شده‌اند، شامل صنعت نفت، مبادلات بانکی، کشتیرانی، خدمات بیمه‌ای و بخش انرژی ایران می‌شود.

این تحریم‌ها همچنین 700 نهاد و افراد حقوقی را شامل اشخاص و شرکت‌های طرف معامله ایران را در کشورهای دیگر نیز هدف می‌گیرد.

ایالات متحد اما با معافیت هشت کشور برای خرید و فروش با ایران موافقت کرد این کشورهای در ازای خرید نفت له ایران کالا می دهند.