پومپئو از تصمیم گرفته شده برای معافیت 8 کشور از تحریم‌های ایران دفاع کرد

پمپئو

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، از معافیت هشت کشور از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران دفاع کرد؛ این در حالی است که برخی از منتقدان محافظه کار خواستار اقدام‌های بیشتر برای منزوی کردن تهران شدند.

پومپئو شنبه 4 نوامبر در مصاحبه با برنامه «فاکس نیوز ساندی» از کشورهایی که برای ادامه خرید نفت از ایران معافیت دریافت کردند، پرده بر نداشت. او اما گفت: «این هشت کشور نیازمند وقت پیشتری برای رسیدن به صفر دارند». او تمدید مدت زمان این معافیت پس از 6 ماه را بعید ندانست.

پومپئو گفت: «با وجود این معافیت‌ها اما تحریم‌های اعمال شده، تا کنون تاثیر بسیار بزرگی داشت».

او ادامه داد: «سیاست دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعمال حد اکثر فشار، از فردا (دوشنبه) اجرا خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه مه گذشته خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران(برجام)را اعلام کرد؛ توافقی که برپایه آن در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور تعلیق شده بود.

دولت آمریکا در تلاش است تا به توافقی جامع‌تر با ایران دست بیابد که علاوه بر برنامه هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور را هم در بر گیرد.

پومپئو همچنین در مصاحبه با برنامه «فیس ذه نیشن» شبکه «سی بی اس» گفت: «ما مصمم به تغییر رفتار ایران به ویژه در زمینه حمایتش از گروه‌های تروریستی همچون حزب‌الله هستیم».

او ادامه داد: «من منعقدم که ایران به دلیل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، فعالیت‌های اتمی خود را از سر نخواهد گرفت».

انتظار می‌رود که دوشنبه 5 نوامبر، مایک پومپئو و استیو منوچین وزیر دارایی آمریکا، جزئیات بیشتری از تحریم‌های ایران ارائه دهند.
قرار است تمامی تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران از روز دوشنبه، به اجرا درآید.

یالات متحده آمریکا 7 اوت، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 لغو شده بود را آغاز کرده بود.