آمریکا.. دمکرات‌ها پیروز در مجلس نمایندگان و جمهوری‌خواهان صاحب اکثریت در مجلس سنا

نتایج اولیه انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا حکایت از آن دارد که اکثریت کنگره در ماه آینده، میان دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه تقسیم خواهد شد؛ به گونه‌ای که حزب دمکرات بار دیگر اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست آورد اما جمهوری‌خواهان، اکثریت مجلس سنا را حفظ کردند.

آن‌گونه که صبح چهارشنبه 7 نوامبر رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند، دمکرات‌ها خواهند توانست 23 کرسی مورد نیاز برای به دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان را تصاحب کنند. بر پایه شبکه‌های «فاکس» و «ان بی سی»، این نتایج پس از آن حاصل شد که دمکرات‌ها در ایالات‌های غیر قاطع در رای دادن، موفق به پیروزی شدند؛ همچون ویرجینیا، فلوریدا، پنسیلوانیا و کلورادو.

این انتخابات، همه پرسی بر سر مدیریت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا توصیف شده است.
پاسخ جمهوری‌خواهان در مجلس سنا

اما جمهوری‌خواهان این شکست را در مجلس سنای متشکل از 100 کرسی پاسخ دادند و موفق شدند دستکم دو کرسی در ایندیانا و داکوتای شمالی را از دمکرات‌ها تصاحب و دو کرسی در تنسی و تگزاس را حفظ کنند.

این ننتایج در حالی اعلام می‌شود که مراکز رای گیری در بیش از نیمی از 50 ایالت آمریکا درهای خود را بستند.

رای گیری در برخی از ایالت‌ها که انتخابات در آن ساعت 6 صبح به وقت ایالت‌های شرق آمریکا آغاز شد، ادامه دارد. انتظار می‌رود که آخرین صندوق‌ها ساعت 9 شب به وقت محلی بسته شود؛ صندوق‌هایی که در ایالت‌های نیویورک و داکوتای شمالی قرار دارد. اما تصویر کامل کنگره تنها چند ساعت پس از پایان رای گیری مشخص می‌شود.

در این انتخابات شهروندان آمریکایی همه اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم اعضای مجس سنا و فرمانداران 36 ایالت را انتخاب می‌کنند.

این یکی از مهم‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده در سال‌های اخیر به شمار می‌آید به ویژه این‌که نتایج آن نقش مهمی در ترسیم سیاست مدت زمان باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ ایفا می‌کند.

در حال حاضر جمهوری‌خواهان اکثریت را در مجالس نمایندگان و سنا در دست دارند. رای‌گیری‌ها حکایت از آن دارد که دمکرات‌ها تلاش می‌کنند شکست خود را در انتخابات سال 2016 جبران کرده و اکثریت مجلس نمایندگان را در دست گیرند. در حالی که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس سنا را حفظ خواهند کرد؛ مجلسی که شمار اعضای دمکرات آن 49 تن در مقابل 51 جمهوری‌خواه است.

هر حزب برای تضمین اکثریت مجلس نمایندگان، نیاز به 218 کرسی دارد، در صورتی که برای تضمین اکثریت مجلس سنا، 51 کرسی نیازمند است.