تحریم نفت‌کش غرق شده سانچی میلیون‌ها دلار به ایران زیان زد

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه 5 نوامبر اجرای بسته دوم تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را آغاز و همراه با آن، فهرستی از اشخاص، نهادها، هواپیماها، نفت‌کش‌ها و بانک‌هایی که به فهرست تحریم‌های خود افزوده را منتشر کرد.

در این فهرست، نام یک نفت‌کش غرق شده دیده می‌شود؛ این اقدام تمسخر مقام‌های ایرانی از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و رسانه‌های این کشور را در پی داشت.

۶ ژانویهٔ ۲۰۱۸ نفت‌کش ام‌وی سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با 64 هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد.

محموله نفت‌کش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این برخورد باعث آتش‌سوزی فوق‌سریع کشتی شد. این حادثه به مرگ همه 33 خدمه کشتی سانچی انجامید که 30 تن ایرانی و 3 تن بنگلادشی هستند.

مساله‌ای که در بسیاری از خبرهای منتشر شده در این باره دیده نمی‌شود، زیانی است که ایران از تحریم این نفت‌کش غرق شده می‌بیند.

ایران به خاطر غرق شدن کشتی 22 میلیون دلار بابت بیمه بدنه از 11 شرکت بیمه خارجی، 10 میلیون دلار بیمه داخلی و 60 میلیون دلار بابت محموله غرق شده طرلب داشت. بدین ترتیب ایران ایران در مجموع 92 میلیون دلار از شرکت‌های بیمه بابت غرق شدن سانچی طلب دارد که 82 میلیون دلار متعلق به شرکت‌های خارجی است.

اکنون با تحریم سانچی، ایران نمی‌تواند به 82 میلیون دلار دسترسی داشته باشد.

بسته دوم تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران شامل بخش‌هایی حیاتی از اقتصاد ایران از جمله صنعت نفت، بانکداری و حمل و نقل می‌شود.

ماه اوت گذشته، آمریکا اجرای بسته نخست تحریم‌های هسته‌ای خود را علیه ایران آغاز کرده بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه مه گذشته، خروج کشورش را از توافق هسته‌ای (برجام) امضا شده در سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 اعلام کرد. برپایه این توافق در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه لغو یا تعلیق شده بود.