تحریم شرکت‌هایی که کشتی‌های ایران را بیمه می‌کنند

پس از اینکه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه 5 نوامبر بسته دوم تحریم‌های خود علیه ایران که شامل حمل و نقل هوایی و دریایی است را اجرا کرد، اکنون دایره این تحریم‌ها گسترده‌تر شده و دامنه آن به شرکت‎های بیمه که ممکن است کشتی‌های نفتی یا باربری ایرانی را بیمه کنند، رسیده است.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تحریم‌های ایالات متحده شرکت‌های بیمه را شامل می‌شود».

مقام آمریکایی به همه بنادر و شرکت‌های بیمه بین‌المللی هشدار داد که پس از اعلام تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، در برابر یک «مسئولیت قانونی » عمومی قرار دارند و نباید با کشتی‌های ایران تعامل کنند.

برایان هوک، گفت: «ایالات متحده مصمم است از مسیر مرحله‌بندی شده صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران را به صفر تقلیل دهد بی‌آنکه این اقدام باعث افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود».

آمریکا مرحله دوم تحریم علیه ایران را روز دوشنبه هفته جاری به اجرا گذاشت اما اعلام کرد اما در عین حال 8 کشور را از تحریم‌ها معاف کرده است.

مقام آمریکایی با اشاره به مستثنی بودن برخی کشورها از این تحریم‌ها، گفت برای این کشورها یک سری توافقات محرمانه انجام گرفته و ابزار تعامل آن‌ها با ایران نیز مشخص شده است.

هوک در باره جزئیات توافقات دو جانبه سری میان آمریکا با کشورهای چین، هند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، یونان، ایتالیا و ترکیه اطلاعات بیشتری ندارد.

وی به خبرنگاران گفت: «ما در مورد اعمال حداکثر فشار اقتصادی به ایران و بدون افزایش قیمت نفت عمل کردیم و ما در آن موفق بوده‌ایم».

کشورهای ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و یونان و افغانستان شامل معافیت از تحریم‌های آمریکا شدند.

گفتنی است که واشینگتن بارها تاکید کرده که تصمیم دارد، صادرات نفت ایران را به صفر برساند.