عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ایران: تولید و صنعت کشور فلج شده است

مجلس ایران

یک عضو کمیسیون اجتماعی پارلمان ایران جمعه 9 نوامبر گفت در نبود زیرساخت های مبتنی بر استاندارد دولت با چالش های زیادی مواجه شده که تولید و صنعت را در کشور فلج کرده و در این زمینه تا مسائل زیرساختی حل نشود نمیتوان از دولت انتظار معجزه داشت.

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی پارلمان ایران در مصاحبه با «ایسنا» ضمن انتقاد از ضعف زیرساخت‌ها و نبود برنامه منسجم، علمی و قابل اجرا در دست دولت، گفت:«با توجه به اینکه ما نتوانستیم زیرساخت‌ها را به طور استاندارد در وزارتخانه‌هایمان پیریزی کنیم، نباید این انتظار را داشته باشیم که یک وزیر معجزه بکند. با یک مطالعه عمیق در حوزه کاری اکثر وزارتخانه‌های کشور متوجه می شویم که هیچ کدام برنامه منسجم، علمی و قابل اجرا با توجه به وضعیت امروز را ندارند».

حسن لطفی همچنین ضمن انتقاد از نابسامانی‌ها و روند عدم هماهنگی و عدم همکاری لازم میان قوای سه‌گانه نظام جهت برداشتن موانع اعم از قانونی و غیر قانونی و یافتن راهکارهایی برای مشکلات موجود گفت:«اگر زیرساخت‌ها را فراهم نکنیم و بر اساس موازین علمی که دنیای امروز بر اساس آن حرکت میکند، حرکت نکنیم نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که یک وزیر معجزه کند».

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد مسائل پیش روی وزارتخانه‌ها، گفت: «مثلا ما قوانین پیچیده امور مالیاتی یعنی 800 نوع قانون مالیاتی، قوانین پیچیده کار و تامین اجتماعی بین کارگر و کافرما، کارفرما و دولت و کارگر با دولت، بهره‌های بانکی بالا و قوانین پیچیده بانکی داریم. مجموعه این مسائل حل نشده دست به دست هم داده‌اند و تولید و صنعت را در کشور فلج کرده‌اند».

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ایران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کارهای پیش روی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «یکی از مشکلات موجود در این وزارتخانه مربوط به صندوق‌های بازنشستگی است. 18 صندوق بازنشستگی وجود دارد که فقط دو تا از آنها قانون دارند. 16 صندوق دیگر فاقد حتی یک خط قانون هستند. تا زمانی که وزارتخانه لایحه‌ای نیاورد که همه را ذیل یک قانون بیاوریم و یا یک قانون را به صندوقها تسری دهیم، نتیجه آن چیزی میشود که هم اکنون مشاهده می‌کنیم».

لطفی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت تسهیل فرآیند پروژه‌های عمرانی و واگذاری آن به بخش خصوصی از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی نقش آن را در هدایت نقدینگی در جامعه به سمت کارهای عمرانی بسیار مؤثر دانست.

این نماینده مجلس ایران همچنین در حوزه صنعت، معدن و تجارت گفت: «هم اکنون 16 هزار نفر در طول سال در جاده‌های کشور کشته میشوند، هر ساله 60 هزار نفر نیز معلول آسیب دیده تحویل جامعه می‌شوند، بخش عمده‌ای از این نارسایی برای شرکتهای تولیدی داخل کشور و کیفیت تولیدی آنها است. وزیر صنعت و معدن باید بتواند سیستمش را با خودروسازی‌های دنیا هماهنگ کند تا شاهد کمترین تلفات کشوری باشیم».