چرا قطر 90 میلیون دلار از طریق اسرائیل در اختیار حماس می‌گذارد؟

جنبش حماس حقوق کارکنان خود را در شعب اداره پست با پول‌هایی می‌پردازد که قطر از طریق اسرائیل به این سازمان رسانده است. این موضوع محمود عباس، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگران فلسطین را بر آن داشت که حماس را به «فروختن خون فلسطینی‌ها» متهم کند.

محمود عباس تاکید کرد قطر می‌کوشد شکاف میان فلسطینی‌ها را عمیق‌تر کرده و حماس خون فلسطینی‌ها را به قیمت 15 میلیون دلار می‌فروشد.

میلیون‌ها دلار پول نقد از سوی قطر به اسرائیل ارسال شد و از طریق فرودگاه بن‌گوریون در سه چمدانی که در خودروی محمد العمادی قرار داده شد، از طریق زمینی و از گذرگاه ایرز بیت حانون در شمال نوار غزه، به حماس تحویل داده شد.

این مبلغ بخشی از 90 میلیون دلاری است که قطر وعده داد در اختیار حماس قرار دهد تا حقوق 6 ماه کارکناش را بپردازد. روند پرداخت حقوق‌ها از طریق شعب اداره پست آغاز شد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش کردند فهرست افرادی که حقوق آنها پرداخت خواهد شد، با وساطت قطری‌ها از سوی نهادهای اسرائیلی مورد بررسی امنیتی قرار گرفته است.

تشکیلات خودگران فلسطین و سازمان فتح این اقدام حماس را اقدامی ذلت‌بار خوانده و تاکید کردند که حماس در گذشته تحت پوشش راهپیمایی‌های بازگشت و سلاح مقاومت، در حال بازی دادن مساله فلسطین بود.

راهپیمایی‌هایی که حماس مردم را به آنها فراخواند باعث کشته شدن بیش از 200 شهروند فلسطینی به ضرب گلوله سربازان اسرائیل شد و تعداد زیادی نیز در سه ماه گذشته زخمی شدند.

منتقدین می‌گویند که هدف اصلی حماس از به راه انداختن این راهپیمایی‌ها، یافتن راه‌حلی برای بحران حقوق هزاران نفری است که حماس پس از کودتا علیه حکومت فلسطین، آنها را وارد سیستم‌های اداری کرد.