عفو بین‌الملل درباره احتمال اعدام‌ مخفیانه عرب‌های اهوازی ابراز نگرانی کرد

در پی انتشار اخباری درباره اعدام مخفیانه برخی متهمان عرب اهوازی، سازمان عفو بین‌الملل از ایران خواست «فورا سرنوشت و مکان نگهداری صدها نفر از اعضای اقلیت عرب اهوازی که بدون حق دسترسی با خانواده، در بازداشت به سر می‌برند» را مشخص کند.

به گزارش العربیه به نقل از بیانیه «عفو بین‌الملل»، در پی انتشار اخباری درباره اعدام 22 شهروند عرب اهوازی که بعدتر از سوی ایران تکذیب شد، فیلیپ لوتر، مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل گفت: «اگر ثابت شود، در این صورت اعدام‌های مخفیانه نه تنها یک جنایت براساس قانون بین‌المللی، بلکه نقض آشکار حق حیات و حتی براساس استانداردهای وحشتناک رژیم قضایی ایران، تمسخر کامل عدالت خواهد بود.»

او افزود: «بسیار دشوار است که تصور کرد این افراد تنها چند هفته پس از دستگیری از دادرسی عادلانه برخوردار بوده‌اند، چه برسد به فرصت فرجام‌خواهی در مقابل حکم اعدام.»

یکی از افرادی که گفته شد به طور مخفیانه اعدام شده است، احمد حیدری، سرامیک فروش 30 ساله‌ای است که تنها چند روز پس از حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز، دستگیر شد. خانواده حیدری تا کنون هیچ اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری او ندارند. در 11 نوامبر 2018 آنها از طریق یک تماس تلفنی به اداره اطلاعات در اهواز فراخوانده شده و گواهی فوت او به خانواده داده و گفته شد که او در 8 نوامبر اعدام شد. ایران جنازه احمد حیدری را به خانواده‌اش تحویل نداد و به آنها اعلام شد حق برگزاری مراسم عزاداری برای او را ندارند.

در سوی مقابل غلامرضا شریعتی 12 نوامبر به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که «گزارش‌ها درباره اعدام 22 نفر کاملا دروغ است و افرادی که به اتهام ارتباط با حمله مسلحانه دستگیر شده‌اند، تفهیم اتهام شده‌اند»، اما اطلاعات بیشتری درباره مکان نگهداری آنها و یا امکان تماس با وکیل مدافع ارایه نکرد.

فیلیپ لوتر گفت: «در نبود هرگونه اطلاعات درباره مکان حضور دستگیرشدگان، بیم آن می‌رود که آنها کشته شوند. تکذیب استاندار، موجب آسودگی خاطر خانواده‌هایی که از ملاقات با نزدیکانشان و یا حتی شنیدن صدایشان محرومند، نمی‌شود.»

مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل افزود: «اعدام‌های اعلام شده نگرانی‌های ما را درباره اینکه صدها عرب اهوازی دیگری که پس از حملات اهواز دستگیر شده‌اند نیز با مجازات اعدام سایر رفتارهای خشونت‌بار مواجه شوند، افزوده است.»

سازمان عفو بین‌الملل خواستار این موضوع شد که مقامات ایران بلافاصله و بدون تاخیر مکان نگهداری همه بازداشت‌شدگان را اعلام و اطلاعاتی درباره روند قانونی که تا کنون صورت گرفته، منتشر کند. مقامات ایران باید به خانواده‌ها و کلای این افراد حق دسترسی به بازداشت‌شدگان را داده و همچنین تضمین کند که تحت شکنجه و یا دیگر انواع بدرفتاری‌ها قرار نگیرند.

این سازمان خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه عرب‌های اهوازی شد که تنها به دلیل استفاده از حق آزادی بیان خود برای ارائه مسالمت‌آمیز نظراتشان و تشکیل انجمن‌ها و تجمعات مسالمات‌آمیز و یا به دلیل هویت نژادی‌شان دستگیر شده‌اند، شد.

فیلیپ لوتر در پایان گفت: «علاوه بر اینکه مقامات ایران هر کسی را که گمان می‌رود نقشی در جنایت هجوم اهواز داشته به دادگاه عادل حواله کند، نباید از این به عنوان بهانه‌ای برای پاکسازی اعضای اقلیت نژادی و مظلوم اهواز استفاده کنند.»