احساس خطر بانکها و شرکتهای اروپایی و شکست ابتکار سازوکار ویژه

به گزار‌ش رویترز، فرستادۀ ویژه ایالات متحده در امور ایران، روز پنج شنبه نسبت به شکست ابتکار سازوکار ویژه هشدار داد و نوشت: بانک های اروپایی و شرکت هایی که در ابتکار ویژه اتحادیه اروپا برای حفاظت از تجارت با ایران مشارکت نمایند با  خطر قرار گرقتن در فهرست تحریم های ثانوی آمریکا مواجه می باشند .

برایان هوک نماینده ویژه گفت که جای “هیچ تعجبی نیست” که تلاش های اتحادیه اروپا برای ایجاد سازو کار ویژۀ مالی  (SPV) برای تجارت بدون دلار با ایران با ترس و تردید پایتخت های اتحادیه اروپا برای میزبانی این سازکار ویژۀ مالی مواجه می شود.

او گفت: “بانک های اروپایی و شرکت های اروپایی نیک می دانند که ما به شدت تحریم های علیه این رژیم وحشی و خشن را به اجرا در می آوریم.”
در رابطه با شکست ابتکار سازوکار ویژه یاد آور می شود تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر  برنامه سازوکار مالی جدید اروپا برای دادوستد با ایران موسوم به SVP سرباز زده اند.
مقامات‌ ایران کماکان مشغول تلاش برای متقاعد کردن اروپایی ها به دور زدن تحریم‌های آمریکا بر عليه رژیم ايران  می باشند.

اتحادیه اروپا مایل بود که ساز و کار ویژه مالی برای ادامه تجارت و نقل و انتقالات مالی با رژیم ایران در ماه جاری برقرار شود اما تاکنون هیچ کشوری پیشنهاد میزبانی آن را در اروپا نپذیرفته است.

هوک با انتقاد از تلاش های اروپا برای دور زدن تحریم ها علیه ایران، بار دیگر هشدار داد که اقدام اتحادیه اروپا «علامتی غلط در زمانی غلط» می فرستد.
آقای هوک در ملاقات روز پنجشنبه اش با نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد: «حالا که تحریم های آمریکا علیه ایران را باز گردانده ایم، در موقعیتی هستیم که همه مجراهایی مالی که ایران برای تامین مالی حماس و حزب الله، و برای توسعه برنامه موشکی خود و تهدید صلح و ثبات استفاده کنید، هدف قرار دهیم.»

به گفته برایان هوک ایالات متحده تلاش می کند و متعهد است در همکاری با متحدان و شرکایش به کمپین فشار حداکثری علیه ایران بمنظور تغییر «رفتار مخرب» این کشور در منطقه ادامه بدهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم در این دیدار «قدرت تحریم هایی» که دولت دونالد ترامپ علیه ایران اعمال کرده است، ستود.

نتانیاهو گفت: «این مهمترین چیزی است که علیه تهاجمی ترین قدرت منطقه که باید به عقب رانده شود، انجام شده است.»