کوبا دیگر یک «کشور کمونیستی» نیست

با پایان گفتگوهای سه ماهه کوبا درباره پیش‌نویس قانون اساسی جدید در روز پنج‌شنبه، عبارت “کشور کمونیستی” از نام این کشور حذف شد. قانون اساسی جدید جایگزین قانون اساسی فعلی خواهد شد که در سال 1976 تصویب شده بود.

یک کارگروه از پارلمان این کشور در حال بررسی نتایج گفتگوها و بازبینی نهایی قانون اساسی جدید هستند که در فوریه 2019 به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

روزنامه لوموند فرانسه به نقل هومیرو اکوستا، منشی شورای حکومت و یکی از بازیگران اصلی تبدیل قانون اساسی کوبا گزارش کرد: «ملت می‌توانند احساس افتخار کنند که در نوشتن قانون اساسی نقش دارند.» به گفته او آمارها نشان از شرکت خیره‌کننده مردم دارد و از جمعیت 11 میلیونی کوبا 7.4 نفر در گفتگوهای اولیه شرکت کرده و در 110 هزار جلسه‌ای که در محله‌ها، محل کار و مراکز آموزشی برگزار شد، نظرات خود درباره قانون اساسی جدید را اعلام کردند.

ماده 5 قانون اساسی فعلی تاکید دارد که حزب کمونیست کوبا که تنها حزب این کشور است مسئولیت تنظیم و راهبری امکانات مشترک در راستای تحقق اهداف عالی ساختار سوسیالیستی و توسعه کشور کمونیستی را بر عهده دارد اما قانون اساسی جدید اگر چه بر ساختار سوسیالیستی تاکید دارد، « کشور کمونیستی» را از متن قانون حذف کرد.

پس از 60 سال حکومت برادران کاسترو، قانون اساسی جدید دوره ریاست جمهوری را 5 سال با قابلیت یک بار تمدید، مشخص کرد و کاندیدای ریاست‌جمهوری این کشور نباید کمتر از 35 و بیشتر از 60 سال سن داشته باشد. رئیس‌جمهوری با رای مردمی غیرمستقیم و از طرف اعضاء پارلمان تعیین می‌شود.

میگل دیاز کانل رئیس شورای حکومت و شورای وزیران فعلی براساس قانون اساسی جدید رئیس‌جمهور کوبا خواهد بود و یک نخست‌وزیر نیز در کنار او فعالیت خواهد کرد.