برایان هوک: تجارت با رژیم ایران می‌تواند «تأمین مالی تروریسم» باشد

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه هشدار داد که تجارت با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به معنای تامین مالی تروریسم باشد.
وزارت خارجه ایالات متحده در پیامی در توئیتر به نقل از آقای هوک نوشت: «وقتی شرکت‌ها با رژیم ایران تجارت می‌کنند، احتمال دارد تروریسم را، شاید در خاک خود، تامین مالی ‌کنند.»
در ادامه این پیام آمده است: «هدف تحریم‌های ما محروم کردن رژیم از توانایی صدور تروریسم است. ما در مورد دور زدن تحریم‌ها هوشیاریم و منعی برای توقف آن نخواهیم داشت.»
رایان هوک روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «العربیه» تاکید کرده‌است که «ایران در گذشته از تحریم‌ها فرار کرده‌است، اما ما این بار رویکرد به‌مراتب سخت‌تری را پی گرفته‌ایم».
این اظهارات تکرار سخنان هفته‌های گذشته مقام‌های آمریکایی‌ست که می‌گویند کارزار فعلی، وارد کردن «فشار حداکثری» بر ایران است؛ برای آن‌که تهران «رفتار خود را تغییر دهد» و برای رسیدن به یک توافق جامع‌تر پای میز مذاکره برگردد.
این در حالی‌ست که اتحادیه اروپا، که به توافق اتمی با ایران پایبند مانده، در تلاش برای ایجاد ساز و کار مالی‌ست که بتواند به تجارت با ایران ادامه دهد. این ساز و کار که به اختصار «اس‌پی‌وی» نام دارد از یک نهاد واسطه در اتحادیه اروپا برای انجام تجارت با ایران بهره می‌برد و قرار است تضمین کند که -برای نمونه- پول صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی با فروش کالاها و خدمات اروپا به ایران جبران شود.
اما به نظر می‌رسد این اقدامات با پیشرفت چندانی روبه‌رو نبوده‌است. چندی پیش برخی منابع آگاه در اتحادیه اروپا به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بودند که هیچ‌ یک از کشورهای ۲۸ گانه عضو اتحادیه حاضر به میزبانی این سازوکار ویژه نیست. روز دوشنبه نیز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که به دلیل «فشار بسیار سنگین» آمریکا، هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار مالی بین ایران و اروپا را قبول کند و این اتحادیه از ثبت رسمی این سازوکار «ناتوان» است.
تحریم‌های ایالات متحده، پس از خروج از برجام، طی دو دور بازگردانده شده‌اند که واپسین دور، تحریم‌های نفتی و مالی شدیدی را در برمی‌گیرد. آمریکا می‌گوید در نهایت قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند. اما رهبران جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، می‌گویند ایران به صادرات نفت ادامه خواهد داد.
به دنبال خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴، تحریم‌های آمریکا علیه ایران که پس از اجرای توافق لغو شده بودند، بار دیگر – در دو مرحله – به اجرا در آمدند.
در نقل قول وزارت خارجه آمریکا از رئیس «گروه اقدام ایران» به شرکت یا کشور خاصی اشاره نشده است، اما همزمان با سفر وزیر خارجه بریتانیا به تهران منتشر می‌شود.
جرمی هانت وزیر خارجه جدید بریتانیا پیشتر در روز دوشنبه برای یک سفر یک روزه و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد ایران – از جمله درباره برجام – وارد پایتخت ایران شد.
بریتانیا، فرانسه و آلمان – سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، با خروج آمریکا از برجام موافق نیستند و در این مدت تلاش کرده‌اند آن را حفظ کنند.
برایان هوک روز پنجشنبه  تاکید کرد آمریکا همه شریان‌های مالی ایران برای تأمین بودجه حماس و حزب الله، و توسعه برنامه موشکی و تهدید ثبات منطقه را هدف قرار می‌دهد.
وی پیشتر هشدار داده بود که بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی در صورت همکاری با تدابیر ویژه اروپا برای تجارت با ایران، ممکن است تحت تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند.