ضرر میلیون‌ها دلاری به اقتصاد فرانسه در نتیجه تظاهرات خشونت‌آمیز «جلیقه زردها»

تظاهرات «جلیقه زردها» در خیابان شانزلیزه واقع در قلب پاریس پایتخت فرانسه، باعث وارد آوردن میلیون‌ها دلار خسارت به اقتصاد فرانسه شده است.

برآورد تلفات ناشی از اعمال خشونت‌آمیز روی داده در جریان تظاهرات شنبه 1 دسامبر، نشان داد که بخش‌های مختلف، میلیون‌ها دلار زیان دیدند و بزرگترین ضرر هم به صنعت گردشگری وارد آمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برونو لومر وزیر اقتصاد این کشور ضمن اذعان به این خسارت‌ها، اعلام کرد کمیته بحرانی به منظور کمک به شرکت‌های زیان دیده تشکیل شد.

پاریس پایتخت عشق و مُد با رویدادهای شامگاه شنبه، هزاران‌تن از گردشگران را هراساند تا بدین ترتیب طی یک هفته، رزرو 25 هزار اتاق هتل لغو شود و این به تنهایی زیانی برابر با 14 میلیون دلار است.

به طاق نصرت که نماد پیروزی‌های فرانسه است، بیش از یک میلیون دلار ضرر وارد شد. این خبر را رئیس مرکز آثار ملی فرانسه اعلام کرد و گفت که این ساختمان تا چند روز بر روی بازدید کنندگان بسته خواهد ماند. این ساختمان تاریخی هدف غارت قرار گرفت و مجسمه‌هایی که تاریخشان به دهه سوم قرن گذشته باز می‌گردد، تخریب شد.

ضررهای مادی وارده با توجه به این‌که فصل اعیاد و خرید هدیه نزدیک است، بیشتر شده است. بسیاری مغازه‌ها درهای خود را بسته و کامیون‌ها از رساندن بارشان منع شده است. معترضان همچنین برخی از جاده‌های اصلی را قطع کردند. برخی بخش‌ها معمولا پنجاه و پنج درصد سود خود را در این دوره به دست می‌آورند.

برخی از نانوایی‌ها و رستوران‌ها هم فلج شدند و سودشان حدود 60 درصد کاهش یافت. وزارت بازرگانی فرانسه هشدار داده و تاکید کرده اگر اوضاع به همین شکل ادامه پیدا کند، «فاجعه» روی خواهد داد.