اوپک درخواست ايران برای مستثنا شدن از کاهش تولید نفت تا زمان ادامه تحریم‌ها را رد کرد

پس از رد درخواست ایران برای مستثنا کردن این کشور از کاهش تولید نفت تا زمان ادامه تحریم‌ها، منابع نزدیک به اوپک خبر دادند که ایران با کاهش تولید نفت اوپک به مقدار 800 هزار بشکه در روز از سال 2019 موافقت کرد.

اوپک همچنین از تولیدکنندگان غیرعضو نیز خواهد خواست که 400 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهند. این پیشنهاد در اوپک مطرح شده و نیاز است که درباره آن توافق حاصل شود.

گفتگوها میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به رهبری روسیه روز جمعه 7 دسامبر 2018 ادامه یافت. بیشتر اختلافات درباره معاییر کاهش تولید است. پیش از این خالد الفالح، وزیر انرژی پادشاهی عربی سعودی در پاسخ به این سوال که آیا نشست‌های روز جمعه منجر به توافق خواهد شد، پاسخ منفی داده بود.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که ایران درخواست کرده تا زمانی که تحت تحریم آمریکا قرار دارد، در بیانیه پایانی نشست از کاهش تولید نفت مستثنا شود و این موضوع با مخالفت دیگر کشورها از جمله سعودی مواجه شده است.

قیمت نفت برنت در قراردادهای کوتاه‌مدت روز جمعه افزایش یافت. این اتفاق پس از آن رخ داد که گفته شد روسیه توافق کرده تولید نفت خود را براساس توافق اعضای عضو و غیر عضو اوپک کاهش دهد.

روز گذشته قیمت نفت 3 درصد کاهش پیدا کرد. روز پنج‌شنبه کشورهای عضو اوپک در مقر این سازمان در وین، پایتخت اتریش گرد هم آمدند ولی خبری درباره کاهش تولید را اعلام نشد.

خبرگزاری روسیه روز جمعه گزارش کرد که این کشور می‌خواهد تولید نفت خود را در سه ماهه اول سال 2019 حداکثر 150 هزار بشکه در روز بکاهد.