«خودداری» اروپا از تمدید قرارداد خرید فولاد از ایران

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از یک عضو انجمن فولاد ایران خبر داد که اتحادیه اروپا از تمدید قرارداد خرید فولاد از ایران تا زمان روشن شدن وضعیت سازوکار ویژه خودداری کرده است.

احمد دنیا نور در این باره گفت: «طرف اروپایی اعلام کرده به دلیل تحریم تا زمان مشخص نشدن سازوکار مالی از تمدید آن خودداری می‌کند.»

آقای دنیا نور توضیح داد: «هنوز مشکل کشورهای اروپایی اجرایی نشدن سازوکار مالی SPV است و شرکت‌ها منتظر هستند تا ببیینند کدام کشور میزبانی و مدیریت آن را به عهده خواهد گرفت.»

به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در دو مرحله، اتحادیه اروپا از طرح خود برای راه‌اندازی یک سازوکار ویژه به منظور انجام معاملات غیردلاری شرکت‌های این قاره با ایران خبر داد، اما این طرح که قرار بود از روز ۱۳ آبان اجرایی شود هنوز در پیچ و خم پیدا کردن کشور میزبان این سازوکار گرفتار است.

با این حال روز پنج‌شنبه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که «وعده‌های» اروپا برای بهره‌مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام تا قبل از سال نو میلادی، ۲۰۱۹، عملی شود.

به گفته احمد دنیا نور که مدیرعامل فولاد جنوب نیز هست، جدا از قرارداد صادرات فولاد به اروپا، «از قرارداد ما با هند و چین شش ماه باقی مانده و در این مدت حجم زیادی از تولیدات ما به این کشورها صادر خواهد شد».