تظاهرات هزاران شهروند ترکیه در استانبول در اعتراض به گرانی معیشت

هزاران شهروند ترکیه شنبه 22 نوامبر، در خیابان‌های استانبول، در اعتراض به گرانی معیشت و بالا رفتن نرخ تورم در کشور، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تظاهرکنندگان در میان تدابیر شدید امنیتی، تابلوهایی با اشاره به جنبش «جلیقه زردها» در فرانسه در دست گرفتند؛ جنبشی که علیه افزایش قیمت سوخت آغاز شد و به مرور به تظاهراتی ضد دولتی تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در تظاهرات استانبول که کنفدراسیون اصناف کارمندان بخش دولتی آن را برگزار کرد، افرادی از مناطق مختلف ترکیه از جمله استان‌های ادرنه، بورسا و یالوا شرکت کردند.

تظاهرکنندگان شعار دادند «کار، نان، آزادی». آن‌ها تابلوهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «بحران برای آن‌ها و خیابان‌ها برای ماست». بر روی برخی تابلوها نوشته شده بود «ژوئن»؛ شعاری که به تظاهرات ماه ژوئن 2013 ترکیه علیه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور اشاره دارد. او آن هنگام نخست‌وزیر بود. این تظاهرات در اعتراض به پروژه ساخت مرکز خرید در پارک گیزی در نزدیکی میدان تقسیم در مرکز استانبول برگزار شد.

در ماه‌های اخیر ترکیه با بحران اقتصادی به دلیل کاهش قیمت لیر ترکیه در برابر دلار روبرو بود. دلیل این رویداد، تنش دیپلماتیک با آمریکا در تابستان 2018 و مخالفت بازار با سیاست‌های اقتصادی آنکارا بود.