نوه خمینی به مقامات ایرانی: هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند

العربیه.نت
نوه روح الله خمینی بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر اینکه زیربنای یک جامعه احساس رضایت مردم است، به مقامات نظام هشدار داد که باید قواعد رفتار انسان ها و علل سقوط و ثبوت را رعایت کنند و الّا هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها بمانند و دیگران بروند. اگر قواعد رعایت نشود، عرصه (حکومت) از آنها گرفته می شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، شنبه 29 دسامبر حسن خمینی در حسینیه جماران اظهار کرد: «باید قواعد رفتار انسان ها و علل سقوط و ثبوت را به دست بیاوریم تا در زندگی رعایت کنیم؛ و الّا هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند. اگر قواعد را رعایت نکنید، عرصه را از شما می گیرند».

وی با اشاره به دلایل فروپاشی حکومت ها بیان کرد: «اگر دیدید در جامعه ای به جای اصول جامعه و امّهات مشکلات و زیربنای روابط اجتماعی، فقط به ظواهر پرداخته می شود این مسیری است که به بداقبالی دولت ها می انجامد؛ البته این بدان معنا نیست که اصلا به فروع توجه نکنیم».

وی با تأکید بر اینکه زیربنای یک جامعه اخلاق و احساس رضایت مردم است، گفت: «اجتماع بشری بر اساس وفق شکل گرفته است. پاره پاره کردن مداوم جامعه، پخش مکرّر کینه، انتشار مرتب نفاق، اینکه افراد در جامعه مجبور شوند شخصیت دوگانه داشته باشند و اینکه تک تک ما از صداقت دور شویم از نشان های بداقبالی دولت ها است. اگر دیدیم اصول ما از دست رفته و به فروعات می چسبیم زنگ خطری است که این جامعه دچار مشکل شده است».

حسن خمینی ادامه داد: «احساس رضایت مردم از اصول جامعه است. مردم به هر ترتیبی باید احساس رضایت کنند و تحمیل، جایی در جامعه نداشته باشد».

وی فقدان شایسته سالاری را از دیگر عوامل فروپاشی حکومت ها معرفی کرد و توضیح داد: «مقدم قرار دادن فرومایگان بر فرزانگان از علائم فروپاشی، مشکل دار بودن و بداقبالی است».

وی در پایان اظهار کرد: «باید از روزی ترسید که جایگاه ها به هم بریزد و نقش ها دگرگون شود».

به تازگی نگرانی نسبت به فروپاشی نظام جمهوری اسلامی به شکل واضح از زبان شخصیت‌های سیاسی این کشور شنیده می‌شود پیش از این فائزه هاشمی، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس ایران 26 دسامبر 2018 درباره احتمال فروپاشی نظام به روزنامه «مستقل» گفت: «از دیدگاه من فروپاشی محتوایی اتفاق افتاده و تنها فروپاشی ظاهری و فیزیکی اتفاق نیفتاده است و خیلی احتمال می‌دهم که این اتفاق بیفتد، درست یا نادرست پایه‌های حکومت مستحکم‌اند، عمدتاً از طریق ارعاب و… و وحشت‌هایی که ایجاد می‌کنند، درست است با معترضین داخل خیابان دیگر برخورد فیزیکی مثل سال 1388 نمی‌شود ولی پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود، دادگاه‌ها، محکومیت‌های شدید مانند اخراج از کار، تحصیل و غیره وجود دارد».

وی دلیل عدم فروپاشی فیزیکی که تاکنون اتفاق نیفتاده است را تنها نگرانی از این دانست که اگر این نظام برود قرار است چه جایگزینی برای آن بیاید.