معاون حشد الشعبی به تشکیل این گروه توسط ایران اذعان کرد

هاشم الحیدری معاون فرهنگی گروه شبه‌نظامی شیعه عراقی موسوم به حشد الشعبی توسط ایران اذعان کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، الحیدری سه‌شنبه 8 ژانویه در سخنانی در دانشگاه ابو علی سینای همدان اذعان کرد که ائتلاف حشد الشعبی با کمک ایران تشکیل شده است.

حشد الشعبی ائتلافی از گروه‌های شبه‌نظامی عراقی است که پس از تصرف مناطق وسیعی از شمال عراق توسط داعش تشکیل شد. بسیاری در عراق این گروه را مجری سیاست‌های ایران می‌دانند. رهبران این گروه هم با رهبران ایران روابطی بسیار نزدیک دارند.

هاشم الحیدری در این باره خطاب به ایرانیان گفت: «اگر پس از تسخیر موصل داعش به سامرا می‌رسید فتنه‌ای بزرگ شکل می‌گرفت اما با کمک شما و تشکیل حشد‌الشعبی این اتفاق رخ نداد».

او در سخنان خود به تمجید از نظام حاکم بر ایران پرداخت و آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار این نظام را شخصیتی توصیف کرد که «بعد از امامان معصوم همچون او پیدا نمی‌شود».

معاون حشد الشعبی به انتقادهای مطرح شده درباره دخالت‌های ایران و متحدانش در امور کشورهای دیگر پرداخت و گفت: «ما به جغرافیای سیاسی اعتقادی نداریم بلکه به جغرافیای اعتقادی که مدنظر اسلام است معتقد هستیم».

هاشم الحیدری به مشکلات اقتصادی و معیشتی در ایران هم اشاره کرد و اظهار داشت: «قدرت یک نظام نباید تنها با قیمت نان، ارز و غیره سنجیده شود… قدرت یک نظام باید با قدرت آن کشور و اثرگذاری آن در عرصه بین‌الملل، پیشرفت‌های علمی و اقتصادی‌اش سنجیده شود».