سفیر قطر در روسیه: بشار اسد 700 هزار سوری را کشت، بیش از 15 میلیون تن را آواره کرد و زیربنای کشور را منهدم ساخت

فهد بن محمد العطیه سفیر قطر در روسیه، ایران را دارای «منافع مشروع» در سوریه دانست و افزود: «قطر مخالفتی با حمایت ایران از منافعش در این کشور ندارد».

العطیه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت: «نظام سوریه که مخالفان خود را سرکوب کرد، مسئولیت باز کردن راه برای دخالت خارجی بین‌المللی و منطقه‌ای در کشور بر عهده دارد، نباید طرف دیگری را در این باره سرزنش کرد».

او ادامه داد: «چگونه شخصی همچون بشار اسد که 700 هزار سوری را کشت، بیش از 15 میلیون تن را آواره کرد و زیربنای کشور را منهدم ساخت می‌تواند مردم سوریه را متحد کند؟»

در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در حمایت از اسد و نظام سوریه، العطیه گفت که ایران همچون کشورهای دیگر «منافعع مشروعی در سوریه دارد».

او ادامه داد: «قطر مخالفتی با حمایت ایران از آن منافع ندارد. مخالفت قطر با فراتر رفتن این منافع از مرزهای مشروع آن است، هنگامی که منافع ایران به زیان منافع مردم سوریه می‌شود و در این مسیر فرقه‎‌گرایی و سیاست تفرقه برای چیرگی را پیش می‌برد، قطر مخالفت خواهد کرد».

سفیر قطر در روسیه، از ایران خواست در مواضع خود تجدید نظر کرده و به سود سوریه و مردمش اقدام کند. او تاکید کرد که قطر از پشتیبانی ایران، روسیه و ترکیه از منافع سوریه و مردمش، خشنود خواهد بود.