بیانیه شدید اللحن اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی ایران

اتحادیه اروپا دوشنبه 4فوریه از برنامه موشک‌های بالستیک ایران ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست تا این فعالیت‌ها را محدود کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای کم سابقه در باره ایران، فعالیت‌های موشکی این کشور را «عامل افزایش نگرانی‌ها و بی ثباتی منطقه» دانست.

در این بیانیه آمده است: «ایران به تلاش‌های خود برای افزایش برد و دقت موشک‌های خود در کنار افزایش تعداد آزمایش‌ها و پرتاب‌ها، ادامه می‌دهد».

این بیانیه تاکید کرده است که «این فعالیت‌ها، باعث افزایش تنش ها شده و در بی‌ثباتی منطقه نقش ایفا می‌کند».

اتحادیه اروپا در بیانیه خود، ایران را به «صادر کردن تکنولوژی موشک‌های بالستیک به گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه»متهم کرد.

این بیانیه فعالیت‌های بالستیکی ایران را «نقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد»دانسته است.

در این بیانیه آمده است: «ایران طرف‌های غیر دولتی در سوریه و لبنان را مسلح می‌کند».

این بیانیه همچنین از «نقش نظامی ایران»‌در بحران سوریه، ابراز نگرانی کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود از ایران خواست «فعالیت‌های ستیزه جویانه»خود را در قاره اروپا، متوقف کند.

این بیانیه همچنین درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، ابراز نگرانی کرده است.

این بیانیه چند روز پس از اعلام آماده شدن ساز و کار مراودات مالی میان ایران و اروپا صادر شده که به منظور دور شدن از تحریم‌های آمریکا علیه ایران وضع شده است.با این حال برنامه موشکی ایران، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

عباس عراقچی از مسئولان ارشد وزارت امور خارجه ایران دوشنبه به منظور گفت‌وگو درباره روابط میان کشورش با اتحادیه اروپا، به پاریس پایتخت فرانسه رفت.

25 ژانویه ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه هشدار داد در صورت نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات درباره برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، تحریم‌هایی جدید علیه این کشور اعمال خواهد شد.احتمالا سپاه پاسداران و دست‌اندرکاران برنامه موشکی هدف تحریم‌ها خواهند بود.

اما 28 ژانویه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت‌وگوی ایران و فرانسه در مورد برنامه موشکی را تکذیب کرد.امیر حاتمی وزیر دفاع ایران هم گفت: «برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست».

برنامه موشکی یکی از دلایل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، این توافق را ناقص می‌داند به گونه‌ای که شماری از فعالیت‌های ایران از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های فرامرزی را در بر نمی‌گیرد.