تحریم آمریکا علیه یک شهروند ترکیه به خاطر «دور زدن تحریم‌های ایران»

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه ۱۸ بهمن اعلام کرد،یک شهروند ترکیه را به دلیل تخلفات مکرر از تحریم های این کشور علیه حکومت ایران مورد تحریم قرار می‌دهد.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است، دفتر کنترل دارایی های خارجی این وزارتخانه (اوفک) اورن کایاکیران، یک شهروند ترکیه و مدیر یک شعبه شرکت ترک، را به خاطر نقض تحریم های ایران در فهرست تحریمی قرار داده است.

طبق این بیانیه، شرکت تحت مدیریت اورن کایاکیران در دوره ای که با یک شرکت امریکایی قرار داده داشته، با نقض تحریم‌های آمریکا با ایران همکاری می کرده است . وی سپس کوشید تا اسناد و شواهد این رابطه را مخفی کند.

سیگال مندلکر، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری گفته است: این وزارتخانه اورن کایاکیران را نه تنها به دلیل نقض تحریم‌های ایران بلکه همچنین به خاطر تلاش برای مخفی کردن این رابطه غیر قانونی مورد تحریم قرار داده است.

سیگال مندلکر تصریح کرده است که این نخستین بار است که دفتر کنترل دارایی خارجی یک فرد رادر فهرست دور زنندگان تحریم‌های خارجی قرار می‌دهد.

وی در ادامه گفته است: این اقدام یک هشدار واضح برای کسانی است که در موقعیت های نظارتی یا مدیریتی قرار دارند و کارکنان را به جعل سوابق یا تقلب وادار می‌کنند یا مانع تحقیق در مورد نقض تحریم ها می شوند.

طبق این گزارش اورن کایاکیران، بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵،در شش مورد تحریم های آمریکا را نقض کرده است. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا نام این شرکت‌ها اعلام نشده است.

طبق این بیانیه اورن کایاکیران مدیر یک شرکت حوزه ساخت و توزیع تجهیزات مربوط به کنترل حرکت (سیستم اتوماسیون صنعتی ) بوده و در سال ۲۰۱۳ از یک شرکت آمریکایی نمایندگی داشته است.