تلاش دولت ترامپ برای تصویب قانونی به منظور به کارگیری زور علیه ایران

epa06155613 US President Donald J. Trump delivers remarks on America’s military involvement in Afghanistan at the Fort Myer military base in Arlington, Virginia, USA, 21 August 2017. Trump was expected to announce a modest increase in troop levels in Afghanistan, the result of a growing concern by the Pentagon over setbacks on the battlefield for the Afghan military against Taliban and al-Qaeda forces. EPA/MARK WILSON / POOL

دبی-العربیه.نت فارسی

دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است با توجیه پناه دادن ایران به نیروهای گروه القاعده، قانونی برای استفاده از زور نظامی را علیه این کشور تصویب کند.

نسخه طبقه‌بندی نشده از گزارش سالانه تهدیدهای جهانی تهیه شده توسط سازمان اطلاعات آمریکا برای سال 2019، حاوی نقشه‌ای بود که شبکه‌های القاعده را نشان می‌دهد. برپایه این نقشه، بخش بزرگی از شبکه‌های القاعده در ایران مستقر است.

همچنین برپایه این گزارش، نظام ایران از سال 2009 به عومل القاعده این اجازه را داده است گذرگاهی از داخل ایران ایجاد کننده که دستکم از آن برای تامین مالی جنگجویانشان در جنوب آسیا و سوریه استفاده کنند.

بنا بر این گزارش، ایران از قرار گذاشتن اعصای بلندپایه القاعده که در سرزمینش حضور دارند، به عدالت، امتناع می‌کند.

به گفته مسئولان دولت ترامپ، رابطه پیچیده آکنده از مانور میان دو تن از برجسته‌ترین دشمنان آمریکا، به اندازه‌ای پیش رفته که به «تهدید جهانی» تبدیل شده است. این روابط هم تحت عناوینی همچون «منافع مشترک» و «دشمن مشترک» برقرار شده است. این روند باعث شده تا رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد توجیهی قانونی برای حمله نظامی احتمالی باشد.

به دلایل سیاسی و استراتژیکی، کنگره آمریکا تا کنون نتوانسته قانونی جدید تصویب کند تا اختیارات رئیس‌جمهوری را در حمله نظامی به گروه‌های تروریستی مشخص‌تر کند؛ دلیل هم برخی از قانون‌گذاران به ویژه در میان دمکرات‌ها است که می‌گویند اختیار داده شده به رئیس‌جمهوری بر وضعیتی همچون ایران مطابقت ندارد.

شایان ذکر است که مجوز به کارگیری زور نظامی را کنگره آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر تصویب کرد. این مصوبه به جورج بوش رئیس‌جمهوری موقت آمریکا این امکان را داد که علیه طالبان به خاطر پناه دادنش به القاعده در افغانستان، دست به اقدام نظامی بزند.