اتحادیه اروپا فضای «رعب و وحشت» حاكم بر ترکیه را محکوم کرد

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه 21 فوریه 2019 با صدوریانیه‌ای، حاکم کردن فضای رعب و وحشت حاکم بر ترکیه را محکوم کرد.

این اتحادیه همچنین صدور حکم حبس ابد برای “عثمان کاوالا” تاجر فعال ترک و شماری از روزنامه نگاران که به دلیل حمایت از تظاهرات «جنبش گیز» در سال 2013 زندانی شدند را محکوم کرد.

فدریکو موگرینی وزیر امور خارجۀ اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت: «متهم کردن 16 زندانی از جمله عثمان کاوالا، سئوالاتی را در باره نحوه برخورد دادگستری ترکیه با مسائل قضایی و عدم احترام استانداردهای بین‌المللی و اروپایی را مطرح می‌کند».

موگرینی افزود:«محکوم کردن تظاهرکنندگان «پارک گیزی» سال 2013 به حبس ابد فاقد اعتبار و مصداقیت دادرسی است و باعث ایجاد فضای ترس و مانع برگزاری یا سازماندهی تجمعات مسالمت آمیز در آینده خواهد بود».

روز چهارشنبه، دادستانی در ترکیه خواستار حبس ابد عثمان کاوالا تاجر معروف ترک شد، دادستان ترکیه این تاجر را به تلاش برای سرنگونی حکومت و پشتیبانی از تظاهرات علیه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور متهم کرد.

رجب طیب اردوغان، عثمان کاوالا را به تامین مالی تظاهرکنندگان «جنبش گیزی» متهم می‌کند. عثمان کاوالا از سال 2013 تاکنون در زندان «سیلوری» در نزدیکی استانبول به سر می برد

موگرینی گفت: «دستگیری‌های خودسرانه بدون شواهد کافی و تعقیب افرادی که از حقوق اساسی خود برای آزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز استفاده می کنند، احترام به “اصل بیگناهی افراد” و”حق دادرسی منصفانه” در روند قضایی ترکیه را مورد شک و تردید قرار می‌دهد».

وزیر خارجه اتحادیه اروپا، احکام صادر علیه روزنامه‌نگاران روزنامه جمهوریت را فاقد اعتبار و در تناقض با ارزش‌های آزادی بیان است.

موگرینی افزود:«رسانه‌های آزاد سنگ اساس و پایه یک جامعه دمکرات است».