فروش ذخایر نفتی آمریکا در آستانه پایان معافیت‌ کشورها از تحریم‌های ایران

وزارت انرژی آمریکا روز پنج‌شنبه، ۹ اسفندماه، در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که شش میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی کشور را به فروش می‌گذارد.

قرار است این محموله‌ها ماه آینده به فروش گذاشته شود و خریداران در نیمه اول ماه مه آن را تحویل بگیرند.

زمان تحویل محموله‌ها که معادل روزانه ۲۰۰ هزار بشکه است، مصادف با زمان اتمام معافیت‌های تحریمی آمریکا به مشتریان نفتی ایران است.

آمریکا نوامبر سال ۲۰۱۸ (آبان‌ماه سال جاری) به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان به مدت شش ماه معافیت داد تا خرید نفت از ایران را در همین محدوده زمانی به شکل محدود ادامه دهند.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به فروش می‌رساند. مقامات آمریکا می گویند هدف دور اول معافیت‌ها، کاهش صادرات ایران به روزانه یک میلیون بشکه است.

هنوز معلوم نیست آیا آمریکا برنامه‌ای برای تمدید معافیت‌ها دارد یا نه، اما هدف آمریکا کاهش تدریجی، اما سریع صادرات نفت ایران و رساندن آن به صفر اعلام شده است.

آمریکا در آستانه اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران در ماه نوامبر نیز ۱۱ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را به فروش رساند.

آمریکا سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت که برای نوسازی تاسیسات ذخایر نفتی خود دو میلیارد دلار از ذخایر استراتژیک نفت خود را در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به فروش رساند.

برای سال جاری میلادی، فروش ۳۰۰ میلیون دلار نفت ذخیره پیش بینی شده است. بر اساس آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر استراتژیک نفتی این کشور هم اکنون حدود ۶۴۹ میلیون بشکه است.

خبرگزاری رویترز و نشریه تخصصی پلاتز با پوشش خبری فروش ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا در ماه مه، به موضوع تمدید معافیت‌های نفتی آمریکا برای مشتریان نفتی ایران اشاره کرده‌اند.

پلاتز می‌نویسد که روز سه‌شنبه هفته جاری سه مقام عالی‌رتبه آمریکا طی سفری به عربستان با شاه و ولیعهد این کشور دیدار کردند. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز در میان اعضای این هیئت بوده است.

بر اساس آمارهای اوپک، تولید نفت عربستان در آستانه تحریم نفتی آمریکا علیه ایران در نوامبر ۲۰۱۸، به بالای ۱۱ میلیون بشکه اوج گرفت که بیش از یک میلیون بشکه نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش نشان می دهد. اما با اعلام معافیت‌ها و این که ایران می تواند فروش نفت به هشت کشور را به طور محدود ادامه دهد، عربستان تولید خود را به شدت کاهش داد و در ماه ژانویه به ۱۰ میلیون و ۲۱۳ هزار بشکه رساند.

معافیت آمریکا برای هشت کشور ظاهرا مورد انتظار عربستان و کشورهای تولیدکننده عمده نفت مانند متحدان عربی این کشور و روسیه نبود.

قیمت نفت بعد از نوامبر به شدت سقوط کرد و اوپک به همراه برخی تولیدکننده‌های غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که در نیمه اول سال جاری میلادی تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.

ایران در لایحه بودجه سال آینده، ‌۱۳۹۸، صادرات روزانه یک میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت را پیش‌بینی کرده است که عملا ۳۰ درصد بیشتر از صادرات کنونی کشور است.