محمود عباس آمریکا را به جانب‌داری از اسرائیل متهم کرد


محمود عباس رئیس‌ تشکیلات فلسطین روز گذشته سفر رسمی خود به بغداد را آغاز کرد، پس از سال ۲۰۰۳ این دومین سفر وی به عراق است. عباس پیش از این در سال ۲۰۱۲ به بغداد سفر کرده بود.
به گزارش «الشرق الاوسط» در این سفر رئیس اطلاعات عمومی فلسطین، مشاور رئیس‌ در امور اقتصادی و مشاور دیپلماتیک فلسطین، عباس را همراهی می‌کنند.
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق و رئیس‌ تشکیلات فلسطین با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی بر روابط نزدیک و برادرانه دو کشور تأکید کردند.
عبد المهدی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «فلسطین مسئله اصلی باقی خواهد ماند، عراق حضور قدرتمندی در منطقه دارد و می‌تواند در راستای برآورده ساختن نیازهای مردم فلسطین کمک کند».
محمود عباس نیز «پیروزی‌های عراق و حفظ وحدت سرزمین و مردم» این کشور را ستود و گفت: «نخست‌وزیر عراق را در جریان تحولات اوضاع فلسطین و تهاجم‌هایی که علیه این کشور انجام می‌شود، قرار دادم».
وی با انتقاد شدید از دولت آمریکا گفت: «واشنگتن پس از پذیرش بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل عدم بی‌طرفی و جانب‌داری خود از تل آویو را ثابت کرد و این امر سبب شد ما برای عدم پذیرش طرح صلح برنامه‌ریزی کنیم».
عراق و فلسطین ماهیت و هدف سفر عباس به بغداد را فاش نکردند، اما یک منبع نزدیک به دولت عراق در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «به نظر می‌رسد پرونده فلسطینی‌های موجود در عراق و اموال آنها، افرادی که به تروریسم متهم بوده و در زندان‌های عراق به سر می‌برند و همچنین مسائل اقتصادی مشترک در فهرست اولویت‌های عباس قرار داشته باشد.».
فؤاد حجو مشاور رسانه‌ای سفارت فلسطین در بغداد در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «این سفر دو روزه در راستای توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور و همکاری‌های اقتصادی به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری، ساخت و ساز و تبادل کالاهای عراقی و فلسطینی است».