محمد خاتمی: دیگر کسی به درخواست ما برای آمدن پای صندوق رای گوش نمی‌کند

سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران در دیدار اعضاء فراکسیون امید مجلس گفت که کشور در وضعیت سختی قرار گرفته و نتیجه این وضعیت افزایش بی‌اعتمادی مردم به نظام و جامعه و تبدیل این بی‌اعتمادی به ناامیدی است و دیگر کسی به درخواست او برای آمدن پای صندوق رای گوش نمی‌کند.

محمد خاتمی با اشاره به این موضوع که «امروز من از سوی مردم با این سوال مواجهم که ما را کشاندید پای صندوق رای، یک مورد نشان دهید که در راستای اصلاحات واقعی باشد» گفت: «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه در یکسال آینده تحولی رخ دهد.»

او افزود: « ما در موقعیت فوق‌العاده سختی قرار داریم … نتیجه این وضعیت افزایش بی‌اعتمادی مردم به نظام و جامعه و تبدیل این بی‌اعتمادی به ناامیدی است.»

خاتمی با تاکید بر اینکه «وضعیت کنونی نتیجه برخی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها است که باید اصلاح شود»، گفت: «هم در ساختار و هم در رویکرد اشتباه و اشکالاتی وجود داشته است و در مجلس، آقای مطهری خیلی شجاعانه، بسیاری از مسایل را مطرح می‌کند اما این سخنان چقدر شنیده می‌شود؟»

رئیس‌جمهوری سابق ایران ضمن تاکید بر این موضوع که « اصلاحات اگرچه نظر انتقادی دارد اما درون نظام است» افزود: « نظام باید اصلاح‌پذیر و انعطاف‌پذیر شود تا با اصلاح نظام، یأس‌ها از بین برود… خطر این است که مردم از درون هم مایوس شوند.»

خاتمی در ادامه گفت: «امروز من از سوی مردم با این سوال مواجهم که ما را کشاندید پای صندوق رای، یک مورد نشان دهید که در راستای اصلاحات واقعی باشد؛ آیا قوه قضاییه و نحوه برخوردها بهتر شد یا بخش خصوصی سالم می‌تواند در عرصه حضور داشته باشد؟ آیا رویکردهایی که ما را در تنگناهای بزرگ خارجی قرار داد، اصلاح شد یا در برابر رویکردهای سالم مقاومت شد تا مردم نتیجه امتیازی که بدست آمده را احساس نکنند؟»

خاتمی که با جمله معروف «تَکرار می‌کنم» نقش مهمی در حضور مردم پای صندوق‌های رای و انتخابا حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران ایفا کرد، گفت: «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه در یکسال آینده تحولی رخ دهد.»