وال استریت جورنال: حمله هکرهای ایرانی به ۲۰۰ نهاد و شرکت بین‌المللی

مقام‌های مایکروسافت معتقدند که منشا این حملات از ایران است.

وال استریت جورنال چهارشنبه ۱۵ اسفند به نقل از شرکت آمریکایی مایکروسافت گزارش کرده که هکرهای ایرانی طی دو سال گذشته ضمن نفوذ به حدود ۲۰۰ شرکت و نهاد دولتی در سراسر جهان،به آنها صدها میلیون دلار خسارت وارد کرده‌اند.

طبق این گزارش، محققان شرکت مایکروسافت گفته‌اند، هکرهای ایرانی ضمن سرقت اطلاعات محرمانه، این اطلاعات و داده‌ها را از روی شبکه پاک کرده‌اند.

به گزارش وال استریت جورنال، مایکروسافت معتقد است که این حملات با«هولمیوم» مرتبط هستند، گروهی که به ایران وصل است. همچنین بخشی از این عملیات سایبری توسط یک گروه ایرانی دیگر به نام «ای پی تی ۳۳» برای «هولمیوم» انجام شده است.

جان لیمبرت،‌ رئیس مرکز رصد تهدید در مایکروسافت، به وال استریت جورنال گفته که این حملات به طور گسترده‌ای «بی ثبات کننده بوده اند.»

این گزارش می‌افزاید،این هکرها شرکت‌هایی را درحوزه‌های نفت، گاز و ماشین‌آلات سنگین و همچنین شرکت‌های بین المللی بزرگ در عربستان سعودی، بریتانیا و آمریکا هدف قرار دادند.

فایر آی، شرکت معروف امنیت سایبری در سال ۲۰۱۷ گروه «ای پی تی ۳۳» را متهم کرد که با بدافزارهای مخربی سازمان‌هایی را در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان هدف قرار داده است.

پیش از این مقام‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص حملات سایبری با منشا ایران هشدار داده بودند.

در همین زمینه، آژانس اتحادیه اروپا در زمینه امنیت شبکه و اطلاعات (اِنیسا) اخیرا گفته بود، تحریم‌های تازه‌ای که بر ایران اعمال شده، احتمال تهدیدهای سایبریِ ایران را افزایش می‌دهد.

یک شرکت تحقیقاتی آمریکایی نیز دو هفته پیش اعلام کرد، هکرهای مستقر در ایران به احزاب اصلی و پارلمان استرالیا حمله کرده‌اند.

چارلز یو، رئیس شرکت امنیت سایبری «ریسکیوریتی»، به روزنامه وال‌استریت جورنال گفته بود که حمله سایبری اخیر به پارلمان استرالیا با اقدامات «مؤسسه مبنا» در ایران همخوانی دارد که بنابر گزارش‌ها، با سپاه پاسداران ارتباط کاری دارد.

مؤسسه مبنا که ظاهرا در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده از فروردین امسال مشمول تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت.

به گفته اف‌بی‌آی، مؤسسه مبنا تا آن زمان حملاتی سایبری را علیه دست‌کم ۱۴۴ دانشگاه در آمریکا و ۷۶ دانشگاه در ۲۱ کشور دیگر، از جمله اسرائیل، کانادا، چین، دانمارک، ژاپن، مالزی، نروژ، ترکیه، بریتانیا و کره جنوبی ترتیب داده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر شخصیت حقوقی مؤسسه مبنا، ۸ عضو این مؤسسه شامل غلامرضا رفعت‌نژاد، احسان محمدی، سیدعلی میرکریمی، مصطفی صادقی، سجاد طهماسبی، عبدالله کریما، ابوذر گوهری‌مقدم، روزبه صباحی و محمدرضا صباحی، و همچنین یک شهروند دیگر ایرانی به نام بهزاد مصری را نیز مشمول تحریم قرار داد.