زنگنه با اشاره به تحریم‌ها: هیچ وقت فشار بر صنعت نفت به اندازه الان نبوده است

زنگنه

وزیر نفت ایران روز پنجشنبه ۱۶ اسفندماه با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفت که هیچ وقت فشار بر صنعت نفت به اندازه الان نبوده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بیژن نامدار زنگنه اظهار داشت: «من همه بمباران‌ها را تجربه کرده‌ام، اما فشاری که الان وجود دارد شدیدتر است تا ما را خفه کند، اما نتوانستند».

وی افزود: «ما در حال حاضر با یک جنگ تمام‌عیار درگیر هستیم که تفاوت آن با سایر جنگ‌ها این است که کشته و زخمی ندارد. در این برهه زمانی بالاترین تحریم‌ها متوجه ما است. من از سال ۱۳۶۲ وزیر بودم و شاهدم هیچ زمانی فشار بر صنعت نفت به اندازه الان نبود».

آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ امسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام» خارج شد و آبان‌ماه تحریم‌های نفتی علیه تهران را به اجرا گذاشت.

گزارش‌ها حاکی است که صادرات نفت ایران از زمان آغاز تحریم‌ها، از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرده است.

این در حالی است که آمریکا تا اردیبهشت سال آینده به هشت کشور معافیت داده است تا خرید نفت از جمهوری اسلامی را به صورت محدود ادامه دهند و معلوم نیست بعد از پایان معافیت، آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت.

وزیر نفت ایران می‌گوید: «من در سال ۶۴ زمانی که انبار جهاد در شهرستان الوار گرمسیر مورد حمله قرار گرفت، در منطقه حضور داشتم، باید گفت اکنون فشارها بسیار بیشتر از حمله نظامی است».

وی در ادامه با تاکید بر این‌که امروز نوک حمله آمریکا به جمهوری اسلامی صنعت نفت است، گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند دو چیز را از کار بیندازند: نخست آنکه باعث شوند یا ایران نفت خود را نفروشد یا از میزان صادرات نفت ایران کاسته شود و دوم آنکه کاری کنند تا نتوانیم پول نفت را جابه‌جا کنیم، اما آنها با مقاومت ملت نتوانستند موفق شوند».

آمریکا به مشتریان نفتی ایران اجازه داده است که پول نفت ایران را در یک حساب بانکی در همان کشور واریز کنند و ایران از این منابع تنها برای واردات کالاهای بشردوستانه (غذا، دارو و غیره) می‌تواند استفاده کند.

زنگنه در ادامه سخنانش به برخی انتقادات به وزارت نفت بخاطر عدم انتشار اطلاعات از سوی این وزارتخانه، گفت: «در حال حاضر فشار بر صنعت نفت بیش از هر زمان دیگری است و من اطلاعات را لو نمی‌دهم؛ این موضوع به من آسیب وارد می‌کند، اما ملت سرافراز می‌مانند».

وی گفت من نمی‌توانم بگویم چه‌طور تحریم‌ها را دور می‌زنیم، زیرا به ضرر ملت است. «یکسری می‌گویند شما کار نمی‌کنید، اما ما نقشه‌ها را افشا نمی‌کنیم. امروز من آسیب می‌بینم اما ملت سرفراز می‌مانند. ما شبانه‌روز کار می‌کنیم و در حال توسعه صنعت نفت هستیم. حتی سرمایه‌گذار خارجی هم می‌آوریم اما اعلام نمی‌کنیم».