کاندیدای سفارت آمریکا در سعودی اقدامات بی‌ثبات‌کنندهٔ ایران را محکوم کرد


جان ابی زید ژنرال بازنشستهٔ آمریکایی در جلسهٔ تعیین وی به عنوان سفیر آمریکا در سعودی در پیشگاه کمیتهٔ امور خارجی در مجلس سنای این کشور عنوان کرد روابط آمریکا و سعودی از روابط میان افراد فراتر بوده و براساس روابط و منافع دو ملت است.

به گزارش الشرق الاوسط، ابی زید کار روی تقویت روابط واشنگتن با ریاض را افتخاری بزرگ دانست.

وی اظهار کرد آمریکا به جنگ خود علیه تروریسم در جهان ادامه می‌دهد و سعودی نقش محوری در این جنگ دارد.

این فرمانده سابق آمریکایی افزود: سعودی نقش فعالی در تلاش برای نابودی منابع تأمین مالی داعش دارد و همکاری نظامی با آن امری ضروری جهت گسترش امنیت و حمایت از زندگی آمریکایی‌ها است و هرگونه کاهش روابط میان آنها باعث کاهش امنیت منطقه‌ای می‌شود.

وی ضمن اشاره به اشتباه بودن انداختن تقصیر بر گردن سعودی در خطاهای جنگ یمن و توضیح اینکه خطاها در جنگ‌ها امری شایع است، بر عدم تکرار این خطاها تأکید کرد.

سفیر جدید آمریکا در سعودی همچنین اظهار کرد تنها راه‌حل یمن، سیاسی خواهد بود و باید مداخله‌های ایران در این کشور و فرستادن سلاح از ایران برای این شبه‌نظامیان متوقف شود.

وی ایران را متهم به بی ثباتی امنیت منطقه کرد و گفت فرستادن سلاح به شبه نظامیان حزب‌الله، دموکراسی لبنان و امنیت و ثبات آن را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

به گفته او، آمریکا و نیروهای ائتلاف بین‌المللی گروهک تروریستی داعش را شکست دادند اما این گروهک همچنان برای آمریکا و هم‌پیمانان آن تهدید به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: برای تضمین عدم بازگشت داعش، آمریکا به حمایت خود به خصوص حمایت نظامی‌اش از نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه می‌دهد.

ابی زید همچنین گفت که آمریکا به حمایت خود از عراق برای مقابله با تروریسم وتضمین امنیت و عدم مداخله در امور آن ادامه می‌دهد.

وی در خصوص مسألهٔ خاشقجی اظهار کرد که با مسئولان سعودی برای تضمین مجازات مجرمان کار می‌کند و ریاض تأکید کرد تعدادی از افراد را بازداشت کرده و تحقیقات خود را پیرامون این پرونده ادامه می‌دهد.