واشنگتن خواستار بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شد


ایالات متحده آمریکا از شورای امنیت خواست «محدودیت‌های شدید بین‌المللی علیه ایران به دلیل پرتاب دو ماهواره و همچنین یک موشک بالستیک بازگردانده شوند». واشنگتن معتقد است که این اقدامات نقض قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ هستند.

به گزارش الشرق الاوسط، جاناتان کوهن سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت نوشت: ایران یک موشک میان برد بالیستیک در اول دسامبر (۱۰ آذر) آزمایش کرد و در ۱۵ ژانویه (۲۵ دی ماه) و پنجم فوریه (۱۶ بهمن) تلاش کرد دو ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.

در این نامه که «الشرق الاوسط» به نسخه ای از آن دست یافته، آمده‌است: ایران با انجام این سه آزمایش موشکی خواست شورای امنیت مصرح در قطعنامه این شورا را نقض کرده‌است و چنین اقدام تحریک آمیزی موجب تداوم بی‌ثباتی در کل خاورمیانه شده‌است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از ایران خواسته‌است که «از هرگونه فعالیت مرتبط با توسعه موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده باشد، خودداری کند».

کوهن در این نامه گفته‌است که پرتاب موشکی یکم دسامبر، با داشتن توانایی برای پرتاب تسلیحات هسته‌ای طراحی شده بود و ماهواره‌برها نیز فناوری‌هایی را به کار می‌گیرند که در واقع همانند و جایگزین آن نوع فناوری هستند که در موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود. این سفیر آمریکایی در ادامه نوشته‌است: پرتاب ماهواره‌ای ایران در تاریخ ۱۵ ژانویه و ۵ فوریه متشکل از به کار بستن فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک هستند که برای داشتن توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند.

کوهن هشدار داد که اقدامات ایران می‌تواند موجب ایجاد رقابت تسلیحاتی شود.

وی اضافه کرد: چشم‌انداز افزایش سریع تنش در منطقه، واقعی است و شاید بیش از این شود اگر ما در ایجاد بازدارندگی شکست بخوریم.

واشنگتن در این نامه از شورای امنیت در خواست کرد: به ما ملحق شوید تا پیامد واقعی بی‌اعتنایی آشکار ایران به درخواست‌های شورای امنیت را علیه آن ایجاد کرده و تحریم‌های بین‌المللی سخت‌تری برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران بازگردانیم.

واشنگتن، هیچ درخواست قریب‌الوقوعی برای یک نشست دربارهٔ مذاکره بر سر ایران نداشت و هیچ اقدام فراتری در این نامه مورد اشاره قرار نگرفت.