خامنه‌ای در یک دهن کجی اشگار به مردم ایران عالی‌ترین نشان نظامی ایران را به قاسم سلیمانی اعطا کرد

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران یکشنبه 10 مارس، عالی‌ترین نشان نظامی را به قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران اعطا کرد.

خبرگزاری فارس گزارش داد که علی خامنه‌ای، نشان «ذوالفقار» را با قاسم سلیمانی داده است و بدین ترتیب، قاسم سلیمانی نخستین نظامی در دوره پس از انقلاب ایران است که این نشان را دریافت می‌کند.

در گزارش خبرگزاری فارس، اشاره‌ای به زمان اعطای این نشان به فرمانده نیروی قدس نشده. تصاویری هم از مراسم اعطای این نشان منتشر نشده است.

نشان «ذوالفقار» عالی‌ترین مقام نظامی ایران است که در سال 1922 ایجاد شد که پس از مدتی بنا بر دستور شاه وقت، نشان «سپاه» جایگزین آن شد. در دوره پیش از نظام کنونی ایران، 10 فرمانده نظامی، این نشان را دریافت کردند.

قاسم سلیمانی در طول جنگ 8 ساله ایران و عراق، فرمانده لشکر 41 ثارالله کرمان بود. او در سال 1997، به فرماندیهی نیروی قدس سپاه پاسداران رسید و در سال 2010 درجه سرلشکری دریافت کرد.

قاسم سلیمانی به خاطر نقشی که در برخی نا‌آرامی‌های منطقه دارد، در فهرست تروریسم آمریکا و اتحادیه اروپاه قرار گرفت.

مقامات وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا قاسم سلیمانی را متهم به همکاری با نیروهای امنیتی سوریه در جریان اعتراضات در این کشور و سرکوب مخالفان بشار اسد رئیس نظام این کشور کرده‌است. در پی این اتهام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا وی را تحریم کرد.

همچنین24 ژوئن 2011 روزنامه رسمی اتحادیه اروپا گزارش کرد که «کشورهای عضو اتحادیه، سه تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران، یعنی محمد علی جعفری، قاسم سلیمانی، حسین طائب و نیز چند شهروند و مؤسسه اقتصادی سوریه را در واکنش به ادامه سرکوب خشونت‌آمیز معترضان سوری توسط حکومت سوریه و سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، تحریم کردند».