حکم شلاق و زندان ۹ دختر خشم تظاهرکنندگان سودانی را برانگیخت


خارطوم: احمد یونس
در حالی که انتظار می‌رود پایتخت سودان برای اعتراض به وضعیت اضطراری و فوق العاده شاهد تظاهراتی جدید باشد، یکی از دادگاه‌ها ۹ تظاهرکننده زن را بر اساس قوانین وضعیت اضطراری به شلاق و زندان محکوم کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، این دختران به اتهام برافراشتن پرچم سودان و خواندن سرود ملی به ۲۰ ضربه شلاق و ۱ ماه زندان محکوم شدند.

حکم شلاق زنان باعث خشم جامعهٔ سودانی و تظاهر کنندگان شد و آن را ادمهٔ توهین نظام عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان به حقوق زنان دانستند؛ چرا که جامعهٔ سودان مجازات زنان به ویژه مجازات جسمانی آنان را عیب می‌شمارد.

نیروهای امنتی سودان نیز شب پیش ده‌ها فعال زن و سیاسی را آزاد کردند که از ابتدای اعتراضات زندانی بودند همچنین دستگاه امنیتی سودان به دستور البشیر سودان و در راستای خواستهٔ مدیریت داخلی شرق سودان زنان بازداتشتی را آزاد کرد.

از سوی دیگر تجمع صاحبان حرف و مشاغل سودان نیز روش جدیدی برای اعتراض ابداع کرد و از فعالان خواست تا موج «نظافت و تمیز کردن محیط» را در پایتخت و دیگر شهرها به راه بیندازند.

مناطق زیادی به این موج پیوسته و فعالان وسایل نظافت را در دست گرفته با زدن ماسک شروع به تمیز کردن خیابان‌های مناطق خود کردند.

این موج برای جذب تظاهرکنندگان کاروان امروز که از جلوی درب «خانهٔ حزب ملی» در شهر ام درمان تحت عنوان «مخالفت با وضعیت اضطراری» حرکت خود را آغاز می‌کند، مناسب بود.

در این میان دانشجویان دانشگاه ملی نیز روز گذشته تظاهرات کرده و از شرکت در امتخانات امروز سرباز زدند. برخی از آنها برگه‌های امتحانی خود را به نشانهٔ اعتراض پرتاب کرده و شعارهایی برای سرنگونی نظام سردادند.

روز گذشته نیز یک کشتی جنگی ترک به یکی از بزرگ‌ترین بنادر سودان در شهر پورت سودان وارد شد تا سه روز برای تقویت امنیت و سلامت دریانوردی در دریای سرخ در این بندر بماند.

سرهنگ احمد خلیفه الشامی سخنگوی ارتش سودان در بیانیه‌ای ورود این کشتی را در راستای دیپلماسی دریایی دو کشور و همکاری و هماهنگی جهت تقویت امنیت و سلامت دریانوردی در دریای سرخ عنوان کرد.