نشست بنیاد دفاع از دموکراسی با عنوان استراتژی موشکی آمریکا: مقابله با تهدیدهای ایران و کره شمالی

بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» روز جمعه ۲۴ اسفند در واشنگتن میزبان نشستی با عنوان «استراتژی موشکی آمریکا: مقابله با تهدیدهای ایران و کره شمالی» بود.

در این نشست بهنام طالبلو، دیوید مکسول و برادلی بومن از بنیاد دفاع از دموکراسی ها و ربکا هاینریکس از اندیشکده هادسن حضور داشتند.

بهنام طالبلو تحلیلگر ارشد موضوع ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی ها در این نشست گفت: پایه موشک بالیستیک ایران کره شمالی است و پایه موشک کروز ایران اوکراین است. ایران از نوع کره شمالی به انواع موشک شهاب دست یافته است.

وی افزود: ایران از طریق مهندسی معکوس موشکهای زیادی تولید کرده و آنها را انبوه سازی کرده است. ایران فن آوری تولید برخی از موشکهای تولیدی خود را به گروه‌های نیابتی داده است.

آقای طالبلو افزود: ایران با این کار می‌خواد توان مقابله نامتقارن خود را با آمریکا و متحدین را افزایش دهد. هند کشوری است که ایران با الهام از برنامه موشکی ماهواره‌بر این کشور، به دنبال تولید موشکهای قاره پیما است.

ربکا هاینرکس تحلیلگر اندیشکده هادسن نیز در این نشست گفت: تهدید از سوی ایران و کره شمالی در زمینه موشکهای بالیستیک قاره پیما نگران کننده است، اگر چه ما هنوز شاهد آزمایش موفقیت آمیزی نبودیم اما مستندات و شواهد نشان می دهد که آنها مسیر درستی را طی می کنند.

وی افزود: آمریکا نباید دست روی دست بگذارد تا زمانیکه آنها آزمایش موفقی داشته باشند. افزایش تولید موشک بالیستیک نیز مسیر درست نگران کننده ای است که آنها طی می کنند.

اما «دیوید مکسول» تحلیلگر بنیاد دفاع از دموکراسی ها در این نشست گفت: درباره سایت سوهی در کره شمالی که بازسازی شده، دو‌ سناریو می توان داشت: آیا قرار است آزمایشات موشکی دوباره آغاز شود و با این کار ارسال پیام به آمریکا است که دیپلماسی پایان یافته است؛ یا بازسازی دوباره با هدف تخریب آن پس از ادامه مذاکرات و دستیابی به نتایجی که می خواهند.