آرژانتین دو ایرانی حامل گذرنامه‌های اسرائیلی تقلبی را دستگیر کرد

نهادهای امنیتی آرژانتین دو شهروند ایرانی را که با استفاده از گذرنامه‌های تقلبی اسرائیل وارد این کشور شده‌اند را به ظن ارتباط تروریسم، در بوئنس آیرس دستگیر کردند.

به گزارش i24NEWS دو شهروند ایرانی به نام سجاد ناصرانی 27 ساله و ماشوره سبز علی 30 با دو گذرنامه تقلبی و نام‌های جعلی وارد آرژانتین شده و توسط نهادهای امنیتی این کشور دستگیر شدند.

این وبگاه به نقل از روزنامه محلی کلارین گفت با این زوج ایرانی به عنوان افراد مشکوک به تروریسم برخورد شده و سطح آمادگی امنیتی در آرژانتین افزایش داده شده است.

دستگیری این زوج ایرانی همزمان با ایام سالگرد انفجار مرکز فرهنگی یهودیان آرژانتین در بوئنس آیرس در سال 1992 انجام شد. این حمله را گروه جهاد اسلامی با حمایت ایران و با استفاده از یک خوردروی بمب‌گذاری شده انجام داد و جان 29 نفر را گرفت و 242 نفر دیگر را زخمی کرد.

a
i24NEWS گزارش کرد که زوج دستگیر شده الزاما با تروریسم در ارتباط نیستند، زیرا که همگان می‌دانند ایرانیان برای مهاجرت و فرار از کشور، گذرنامه‌های جعلی خریده و با آنها سفر می‌کنند.

این دو نفر شماره‌های گذرنامه‌ها و نام‌های درج شده روی آنها را تغییر داده و با نام‌های دیگری سفر کردند. پس از این که این دو شهروند ایران از اسپانیا به فرودگاه ایزیزای آرژانتنین رسیدند، پلیس مرزی این کشور متوجه تقلبی بودن گذرنامه‌ها شد و آن را ابلاغ کرد. در پی این امر، پلیس اسرائیل نیز به روند تحقیقات پیوست.

این افراد پس از آنکه تلفن‌های همراه و دوربین‌هایشان ضبط شد، روانه بازداشتگاه شدند.

در ماه نوامبر سال 2018 نیز سه شهروند ایرانی که گذرنامه‌های تقلبی اسرائیل داشتند در بلغارستان دستگیر شدند.

3 ایرانی دیگر نیز در سال 2016 در حالی که گذرنامه‌های اسرائیلی داشتند در ایتالیا دستگیر و به ترکیه بازپس فرستاده شدند. در همان سال یک زوج ایرانی دیگر هنگامی که قصد داشتند با گذرنامه‌های اسرائیلی، سوار هواپیمایی به مقصد آمریکا شوند، دستگیر شدند.

ایرانیان دیگری در فرودگاه‌های مختلف جهان به دلیل در اختیار داشتن گذرنامه‌های جعلی دستگیر شده‌اند. این افراد به دلیل اوضاع ناگوار اقتصادی و سرکوب آزادی‌های مدنی قصد مهاجرت از این کشور به امید یافتن زندگی بهتر در کشور دیگری داشته‌اند.